fbpx
202007 - Zo werkt LinkedIn voor introverte ondernemers (1)

LinkedIn is ideaal voor introverte ondernemers

27 juli, 2020 , In: LinkedIn, Online communicatie, Online Groei , With: No Comments
0
Introverte ondernemers houden meestal niet van verkopen, ze delen liever niet te vaak selfies en andere persoonlijke informatie. Dit is de reden waarom LinkedIn het beste platform is voor introverte ondernemers om klanten te krijgen.
 
Ook ik ben een introvert. Nu ik dit schrijf zie ik zo een paar wenkbrauwen van een aantal mensen omhoog gaan. Jij… een introvert? Luister: het wil niet zeggen dat ik verlegen ben of niet sociaal vaardig. Het wil wel zeggen dat VEEL tijd alleen nodig heb om mijn batterij op te laden, iets wat me nog een keer extra opgevallen is in deze Covid-19 tijd. Daarnaast geef de voorkeur aan diepere gesprekken boven small-talk. Wil je meer weten over introversie? Lees dan even verder op de website van Marloes Bouwmeester, De Succesvolle Introvert
 
En ik verkoop mezelf niet graag. Toch ben ik heel graag ondernemer en weet ik dat marketing of het verkopen van  producten en diensten een groot deel van het succes is. Sterker nog, het ‘gerucht’ gaat dat je 40 tot 60% van je tijd bezig moet zijn met sales & marketing om je succes te vergroten en om meer mensen te kunnen helpen… 
 
Vandaag wil ik met je praten over hoe LinkedIn jou als introverte ondernemer juist kan helpen. Dat niet alleen, ik wil je dolgraag uitleggen waarom LinkedIn het beste platform is voor jou als introverte ondernemer. Want natuurlijk is het  nog steeds belangrijk om mensen persoonlijk te ontmoeten en te leren kennen. 
 
Als introvert kun je LinkedIn gebruiken als een geweldig hulpmiddel om je zelfvertrouwen op te bouwen om contact op te nemen met vreemden en om bestaande verbindingen te versterken.
 
Ik heb 3 gedachten voor je waarom je als introverte ondernemer gebruik wil maken van LinkedIn. 
 

1. Mensen op LinkedIn hebben een zakelijke mentaliteit

 
Het is waar. Mensen die op LinkedIn zitten, zijn er alleen om zakelijke redenen: om een baan te vinden, hun carrière te laten groeien, hun vaardigheden en netwerk te ontwikkelen, hun bedrijf te laten groeien of hun team te laten groeien. Er is een duidelijke focus, heel anders dan platforms zoals Facebook, Twitter of Instagram.
 
Als introvert hou ik van focus en weet ik dat mijn publiek niet op zoek is naar selfies of wat ik in het weekend doe. Ze waarderen het als ik waardevolle inhoud over mijn expertise deel, in plaats van te proberen de ‘extravert te spelen’ en mezelf er interessanter uit te laten zien dan ik in werkelijkheid ben. 
 
Daarbij is het belangrijk dat je voor jezelf een positieve en sterke mindset over LinkedIn ontwikkelt. Introverte ondernemers denken vaak dat ze slecht zijn in netwerken, en dat hoeft zomaar niet te kloppen. Ja, het klopt: je houdt niet van ‘small talk’, van kletspraat. Je wil een goed gesprek hebben en zoals je zeker wel eens hebt meegemaakt, ook met mensen die je niet kent, kun je fantastische, inspirerende gesprekken hebben, die heel diep gaan. 
 
Het gaat er nu juist om dat je bij jezelf de juiste mindset naar boven haalt. Een mindset die je helpt bij het vergroten van een netwerk van mensen die je nog niet kent. Vraag jezelf af: 
  • naar wie ben ik op zoek? 
  • wat is mijn doel met deze mensen? 
  • hoe kan ik helpen? 
Als dit je nog steeds oncomfortabel vindt aanvoelen, bedenk je dan dat je echt niet van plan bent om deze mensen te gaan spammen ofzo. Je wil gewoon een groter netwerk omdat dit je kansen vergroot op allerlei gebied. Het herformuleren van de gedacht die je tegenhoudt om met ‘vreemden’ te linken, is je eerste stap. 
 
 

2. Er zijn LinkedIn spelregels – weet wat ze zijn 

Omdat iedereen de spelregels kent, leg je sneller en makkelijker contact. Na het bekijken van iemands profiel, krijg ik vaag direct een verzoek om te linken, dat heb jij vast ook al meegemaakt. Zo makkelijk en snel gaat het. 
Als je dit vervelend vindt, kijk dan nog even naar je eigen mindset over het ontmoeten van vreemden, van mensen die je nog niet kent. Misschien vind je dat deze persoon te snel reageert en je te snel uitnodigt.
Dat is een spelregel van LinkedIn: het geven van een hand en jezelf voorstellen = vragen of iemand met je wil linken. Meer is het niet. Wil je elkaar verder leren kennen, dan maak je een ‘praatje’ door elkaar berichten te sturen. (ook wel ‘chatten’ genoemd). En nu hoor ik je denken, oh help, moet ik nu ook nog gaan chatten met iemand die ik niet ken? Lege kletspraatjes uitwisselen? Daar heb ik echt geen behoefte aan. 
 
Denk nu eens verder en dieper.  

Kan deze persoon interessant voor je zijn? Zo ja: bekijk het profiel, bezoek de website en google deze persoon.
Stel dan vragen hierover. Zoals: 

  • Ik zie dat je 10 jaar geleden een carrière switch hebt gemaakt. Wat zorgde ervoor dat je dat deed? 
  • Je artikel over […] vind ik heel interessant. Wat doet dat onderwerp met jou?
  • Ik zie in je profiel dat je als vrijwilliger werkt bij […]. Heel interessant! Zou je me daar iets meer over kunnen vertellen? 
 
Door vragen te stellen aan de ander = interesse tonen, kun je zomaar een interessant gesprek gaan voeren. En zie je ook dat dit zomaar de openingen kan zijn naar een LIVE GESPREK (dat is dus ook via Zoom of telefonisch), waarbij je elkaar dus weer beter leert kennen. En je dus nog meer kansen voor jezelf creëert. 
 
 

3. Jouw SEXY* LinkedIn Profiel is je reclamezuil

 
Ik zie LinkedIn als één groot netwerkevent met jouw SEXY* LinkedIn Profiel als jouw gratis reclamezuil. Die reclamezuil staat 24/7 aan. Mensen over de hele wereld kunnen dag en nacht contact met je leggen. Laat dat even op je inzinken. Begrijp je de impact hiervan? Oh, je wil niet met iedereen contact? Gelukkig! 
In Nederland zijn het meer dan 6 miljoen mensen die lid zijn van LinkedIn en contact met je kunnen leggen. 
Nog teveel? Geen probleem. 
Zoek dan uit wie jouw ideale doelgroep is, wie jouw ideale klant is en zorg dat jouw SEXY* LinkedIn profiel alles in zich heeft om die persoon naar je toe te trekken. 
 
En je kunt het nog beter doen. 
Dat is door regelmatig waardevolle content te delen. Content waar jouw ideale doelgroep naar op zoek is, waar ze meer over willen lezen en waar je hun mee verder helpt. 
 
Hoe kijk jij tegen LinkedIn aan, als (introverte) ondernemer? 
 
Laat een bericht achter. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Gratis eBook: 11 zaken die je per direct moet aanpassen voor een Sexy* LinkedIn profiel

%d bloggers liken dit: