fbpx
Doelgroepbepaling-NobelAnalytics

Wie is jouw doelgroep?

29 juni, 2015 , In: Online communicatie, Online Groei , With: No Comments
0

Je hebt al klanten.
Daar verdien je genoeg geld mee. (Oh ja?)
Waarom je dan bezig houden met het bepalen van je doelgroep?

Je doelgroep bepalen wil zeggen dat JIJ kiest aan wie jij het liefste je product of dienst verkoopt.
Omdat dat de leukste mensen zijn.
Omdat je daar het meeste geld mee verdiend.
Omdat jij de beste oplossing hebt voor deze groep.

Ondernemers durven niet te kiezen.
Hun doelgroep is iedereen. Iedereen is geholpen met hun product. Zij willen leveren aan iedereen.
Ik snap nooit hoe ze dat doen.
Hoe kun je alle problemen van iedereen oplossen met jouw product of dienst?

Het probleem van een 30-jarige vrouw is anders dan het probleem van een 55-jarige man.
Een 30-jarige vrouw met een gezin, 3 kleine kinderen en een baan met onregelmatige werktijden, die op het punt staat een burn-out te krijgen, heeft andere oplossingen nodig dan een  55-jarige man, die uit-huis-gaande kinderen heeft, net ontslagen is en tegen een burn-out aanloopt omdat hij een baan moet vinden omdat hij anders zijn huis moet verkopen.

Beiden bijna een burn-out, beiden totaal verschillende situaties die een verschillende oplossing voor hun probleem zoeken.

Dus… 
Wie is het meest bereid om datgene te kopen dat jij aanbiedt?
Met wie wil jij het aller-allerliefste samenwerken?
Welke van de klanten die jij nu hebt, heb jij het meeste plezier aan?

Doelgroepbepaling12-NobelAnalyticsStoeien met je doelgroep
Neem eens de tijd om te bedenken voor welke doelgroep jij het liefste werkt.
1. Kies de demographics, oftewel: wat is de leeftijd, man of vrouw, inkomen, opleiding, beroep, etc.

2. Kies het probleem dat deze groep heeft, wat JIJ kunt OPLOSSEN. Waar jij de expert in bent. (Uiteraard is ’t het beste als je je doelgroep vraagt welk probleem zij hebben. De volgende PEPtalk gaat over de 3 vragen die jij stelt om erachter te komen wat jouw doelgroep wil)

Wat is mijn uitkomst?
Ik help (1) vrouwen 45+/  ondernemers/ op het coachende vlak/  inkomen € 200.000 per jaar /HBO  en los dit probleem voor hun op: (2) ze weten dat ze online actiever moeten zijn om meer business te krijgen en hebben (nog) geen idee hoe dat moet. 

Doelgroepbepaling3-NobelAnalytics3. Bekijk nu wat hun psychographics zijn; wat zijn hun hobby’s/ wat lezen ze/ lifestyle/ hoe denken ze/ wat kopen ze/ waar gaan ze vaak naartoe/ etc.
Duik in het leven van je doelgroep en kom zoveel mogelijk over ze te weten. Op deze manier weet je ook hoe je ze kunt benaderen, waar je ze kunt vinden.

 

Wil dit nu zeggen dat je aan niemand anders meer kunt verkopen?
Neen, natuurlijk niet.
Het bepalen van je doelgroep houdt in dat je nu weet tot wie je je richt.
Je kunt nu uitzoeken of je doelgroep zich bevindt op Facebook of op LinkedIn,
of je doelgroep in het weekend op de Golfclub is of langs de lijn van het voetbalveld staat de kinderen aan te moedigen,
of ze van koken houden of liever uiteten. Allemaal items die jij kunt gebruiken om jouw doelgroep beter te bereiken.

Het feit dat ik me richt op vrouwen, houdt tot nu toe nog geen enkele man tegen! 😉

En… lijkt het nu ook voor jou mogelijk om te kiezen voor jouw doelgroep?
Laat alsjeblieft weten wat jouw doelgroep is in onderstaand commentaarveld. Op deze manier kunnen anderen zien naar wie jij op zoek bent, en je helpen je doelgroep te bereiken. 

Op Jouw Online Succes!

Josine 

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Gratis eBook: 11 zaken die je per direct moet aanpassen voor een Sexy* LinkedIn profiel