we houden contact (1)

“We houden contact!” Hoe dan?!

0

“We houden contact!” zei je tegen een klant waar je afscheid van nam, omdat een bepaald traject was afgelopen.
Je zei het een paar weken geleden ook tegen iemand die je was tegengekomen op een netwerkbijeenkomst en waar je een ontzettend leuk gesprek mee had gehad. En misschien zeg je het ook wel vaker tegen vrienden, waarmee je weer zo’n leuke tijd had gehad… na elkaar 3 jaar niet gezien of gesproken te hebben.

‘We houden contact.’
Het is niet dat je op zoek bent naar nieuwe dikke vrienden.
Het is ook niet dat je die klant voor eeuwig bij je wil houden.
En toch wil je soms dat iemand nog even ‘bij je blijft’, dat je iemand nog even kunt ondersteunen, aanmoedigen of wil je gewoon weer even in die energie van dat leuke, spontane gesprek komen.

Maak je verschil
Ik heb diverse klanten die elk op verschillende manieren bezig zijn om in contact te blijven met anderen. En zeker niet al mijn klanten zijn ervan gecharmeerd om hun doelgroep te ‘spammen’, zoals zij dat zeggen. Zij hebben geen zin om mee te gaan ‘in de massa’.
En dat hoeft ook niet. Steeds meer mensen verzetten zich tegen de online overname en juist daarom is het zo belangrijk om ook hierin jouw verschil te maken.

Want:
– je kunt echt wel online actief zijn, zonder te ‘spammen’.
– je kunt wel online communiceren, zonder lastig gevonden te worden.
– en je kunt ook echt jouw online verschil maken.

Dus… hoe dan? Hier komen 7 beproefde ideeën:

Idee 1: zoek mensen proactief online op
Wacht niet totdat je een bericht tegenkomt op je tijdlijn. Zoek deze persoon of je voormalige klant bewust op, op Facebook. Ga naar hun account, like hun bericht of zet er een lieve opmerking bij. En dit kun je uiteraard ook doen op LinkedIn of andere social media.
Op die manier laat je zien, dat je nog even in de buurt ben.

Idee 2: maak een aparte (online) nieuwsbrief
Maak een éénmalige nieuwsbrief juist voor die klant. Zet er foto’s in waarvan je weet dat ze deze mooi vinden, geef aanmoedigingen en deel nog wat tips. Dit is dus alleen bestemd voor die ene klant. Maak het zo persoonlijk mogelijk, zodat dit persoon ook voelt dat dit speciaal is.

Idee 3: stuur een artikel door
Wanneer je een artikel over een bepaald onderwerp tegenkomt, en je denkt dat dit goed zou zijn voor de ander om te lezen, stuur het dan op. Dat kan natuurlijk per mail en waarom niet ook uitprinten en per post verzenden in een mooie envelop. En dat geldt natuurlijk ook voor een goede podcast of video.

Idee 4: deel jouw audioboek
Luister je boeken via Audible? Dan kun je iemand vrijblijvend een van jouw luisterboeken doorsturen. De ander hoeft hiervoor niet te betalen en kan kennismaken met Audible en het boek luisteren.

Idee 5: geef een boek cadeau
Zie je een boek of tijdschrift waarvan je weet dat je de ander er een plezier mee doet, koop het en stuur het op. Je verrijkt iemands leven door op deze manier aandacht te geven. En zij zullen altijd weten dat jij iets extra’s gaf.

Idee 6: heb e-books op de plank liggen
Niet alleen e-books, ook andere handige whitepapers, info-placemats, video’s en andere waardevolle informatie van jouw business die je kunt weggeven. Ik heb het dan over e-books en zaken die je zelf geschreven hebt. Die uit jouw koker komen en waarvan je weet dat die andere persoon er iets mee kan.
Soms kan het zelfs zo zijn, dat je nu geïnspireerd bent door een klant om juist dat ene verhaal of e-book te schrijven. Daarna zou je er zomaar ook iemand anders mee kunnen helpen, toch?!

Idee 7: stuur een persoonlijk app
Zoek pro-actief contact met de ander. Vraag in zo’n geval niet ‘Hoe gaat het met je?’ maar zoom wel in op iets wat jullie gedeeld hebben. Misschien een foto van een grappige situatie, een mooie bloem of iets anders. En schrijf erbij, ‘ik moest even aan je denken.’

Wat mij ook helpt, is om namen van mensen die ik nog even wat dichter bij me wil houden, op een lijst te zetten. Deze lijst hoef ik niet steeds te zien. Het gaat erom dat ik nu even wil bezig zijn met deze mensen zodat wanneer ik iets tegenkom wat ik passend vind, ik meteen reageer. En als ik denk dat het genoeg is, ik deze persoon kan loslaten = doorstrepen van mijn lijst en er iemand anders opzetten.

Hopelijk heb ik je inspiratie gegeven om op meerdere manieren in contact te blijven met je voormalige klant, een medemens, je netwerk, noem maar op.
Daarbij gebruik makend van je eigen kracht.

Heb jij nog meer ideeën?
Ik lees ze dolgraag! Inspireer mij en schrijf jouw idee (of meer) in onderstaande commentaarbox.

Op jouw Eigen Kracht.

Liefs! Josine

===
Mocht je nu denken, ik wil bovenstaand én ik wil ook een nieuwsbrief via Mailchimp kunnen versturen.
Kijk dan even naar mijn Online Mailchimp Trainingsaanbod.

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Een hele leuke, Josine!
    Ik gebruik idd de likes of even n berichtje ook.
    En… t is soms moeilijk maar op hun verjaardag, feliciteer ik zoveel mogelijk van mijn klanten.

    • Jazeker, een verjaardag vind ik ook een leuke om contact te houden.
      Met sommige mensen klets ik elke jaar dan ook even bij. Het leuke van social media is dat je dan het bericht van vorig jaar weer ziet. 😉

      Dank je voor je bijdrage, Kitty!

  2. Beantwoorden

    Ha Josine,
    Dank voor je suggesties, met name het lijstje met namen ga ik letterlijk toepassen. Nu zit het vooral in mijn hoofd, met jouw tips maak ik er een systeem van om ook daadwerkelijk even een ‘ik denk aan je’-krabbel te maken. Door de namen regelmatig ook letterlijk te zien, verwacht ik vaker een bericht, e-boek of iets dergelijks door te kunnen sturen. Het is zoiets als, let niet op een gele auto en je ziet alleen maar gele auto’s.
    Fijne dag voor jou enne…bij deze, je bent nog regelmatig in mijn gedachten 🙂

    • Hei, wat lief!
      Jij loopt ook nog geregeld in mijn gedachtes mee.
      We hebben dan samen ook een geweldige prestatie neergezet; een BOEK geschreven! Topper!
      Liefs! Josine

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required