fbpx
mag-ik-bij-jouw-doelgroep-horen

Waarom moet ik voor een doelgroep kiezen?

11 oktober, 2016 , In: Doelgroep, Online communicatie, Online Groei , With: 6 Comments
0

“Waarom kan ik niet iedereen helpen?
Waarom is die keuze belangrijk?
Het is gewoon een marketingverhaal! In mijn praktijk help ik al jaren mannen en vrouwen van verschillende leeftijden. Wat heeft het voor zin om hier een keuze in te maken?!”

Ik snap die vragen wel!

➼ Je denkt dat je je beperkt wanneer je alleen kiest voor mannen van 40+ of voor vrouwen van 50+.
➼ Je denkt dat wanneer je je richt op vrouwen, je zo meteen geen enkele man meer op je praktijk krijgt.
➼ Je denkt dat wanneer je je alleen richt op grote bedrijven dat geen enkele particulier meer bij je aanklopt.
En dat klopt dus niet. Ik weet dat omdat ik het zelf elke dag meemaak.

Tot mijn doelgroep behoren – zoals je wellicht al weet – ondernemende vrouwen van 45+, die meer dan 6 jaar hun eigen (coaching)praktijk hebben, weten welk doel ze hebben in hun leven, ze weten alleen niet hoe ze dat online zichtbaar kunnen maken.

❢ Wil dit nu zeggen dat ik geen mannen als klant heb? (Nee, afgelopen maand had ik meer mannelijke dan vrouwelijke klanten)
❢ Wil het zeggen dat ik geen starters op gesprek wil? (Nee, ik heb vorige week met 2 starters gesproken en de komende maand spreek ik er weer 3 en ik geef zelfs een workshop voor een netwerkgroep waar een aantal starters bij zijn)

Wat wil het kiezen voor een doelgroep dan wel zeggen? 
Het wil zeggen dat je ervoor kiest om uit die vijver te stappen waar al jouw collega’s al in vissen. Dat je kiest voor een speciale groep, waar jij je het meest bij betrokken voelt, waar jouw waarde het meest tot z’n recht komt, zodat jouw onderneming het leukst is om voor te werken.

Ten tweede helpt het kiezen van een doelgroep om beter -online- te communiceren.

Voorbeeld
Je hebt een coachingspraktijk en jouw doelgroep zijn vrouwen tussen de 35-45 jaar, met partner en 2 kinderen (7-8 jaar), werkt parttime (20 uur).

Welke problemen – op coachingsgebied – zouden deze vrouwen tegen kunnen komen?
– zichzelf wegcijferen,
– werkt parttime in schooltijd = geen tijd voor zichzelf,
– idee dat ze geen keuze heeft,
– wil, nee, vindt dat ze alle ballen hoog moet houden,
– heeft een stemmetje dat zegt dat ze meer tijd voor zichzelf wil nemen,
– ze weet het zeker: er is meer…!

Stel dat je het geslacht van deze doelgroep zou veranderen naar man, tussen de 35-45 jaar, partner plus 2 kinderen (7-8 jaar) en werkt (40+ uur).

Welke problemen zou deze man hebben in zijn dagelijks leven? 
Denk je dat hij dezelfde problemen heeft als een vrouw?
Waarschijnlijk niet, het is nog steeds zo dat vrouwen en mannen verschillend zijn (gelukkig maar) en dat ze ook verschillende zaken als problemen ervaren.

De man denkt misschien:
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn vrouw en ik vaker iets samen doen?
– Ik vind het team waarin ik werkzaam ben niet prettig, hoe ga ik daarmee om?
– Het wordt tijd voor een andere baan, wat is de volgende stap in mijn carrière?
– Hoe krijg ik meer contact met mijn kinderen?
– Thuis ben ik vaak afgeleid vanwege mijn werk, hoe kan ik toch thuis mijn aandacht geven?

Ja, de problemen zijn voor beide doelgroepen heel anders. Dus je communicatie voor beide doelgroepen is ook anders.
Want wanneer je berichten op je Facebook-tijdlijn plaatst die bestemd zijn voor bovengenoemde vrouw, dan hoef ik niets over een carrièrepad te zeggen, niets over teams en ook niets over weekendjes weg met haar man.
Bovengenoemde vrouw wil namelijk niet weg met haar man, ze wil even alleen weg, me-time. Ze wil ook geen carrièrepad, ze heeft het al druk genoeg zonder. En ze wil ook niet meer contact met haar kinderen, ze wil misschien liever horen hoe ze niet zo opgeslokt wordt door haar kinderen.

Door te weten wie je doelgroep is, kun je je inleven in je doelgroep en over datgene communiceren wat zij van jou willen horen. 

Niemand zit erop te wachten om weer een spreuk, een foto van de grappigste hond of een niet-passende tip te krijgen.
Er is al genoeg oppervlakkigheid.
Dus.
Verdiep je eens.
In je doelgroep.
En kies.

Heb je hulp nodig bij het kiezen voor een doelgroep? 
Laat het me weten in onderstaande commentbox. Als dank ontvang je een handige lijst waarmee jij je doelgroep kunt bepalen én ideeën kunt genereren om berichten te maken.

Op jouw Online Kracht!

Josine

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Hi Josine,
    verhelderend om te lezen hoe je je kunt verdiepen in het PROBLEEM van je doelgroep. Ik blijf het lastig vinden om een keuze te maken en kan wel wat richtlijnen gebruiken. Klanten die nu bij mij binnen komen zijn mannen en vrouwen tussen de 40-60 jaar, druk met werk en of gezin, op zoek naar mentale rust, stressreductie, bewustwording en ontspanning door middel van beweging. Affiniteit met spiritualiteit zoals het boeddhisme. Het blijft dus breed. Komt bij dat ik meerdere producten aanbied voor verschillende doelgroepen.
    Ben benieuwd naar je lijst!

    • Hi Janet,
      dank je voor je reactie!
      Je geeft het zelf al aan, meerdere producten voor verschillende doelgroepen. Dan blijft het puzzelen ;-).
      Ik stuur je de lijst toe!
      Veel plezier ermee.
      Groet! Josine

    • jenny
    • 24 oktober, 2016
    Beantwoorden

    Heel mooi verwoord Josine, daar kan een mens zeker wat mee. Dank.

    • margret stiksma
    • 4 november, 2017
    Beantwoorden

    Ha, Woedepost. Ik ben op zoek naar kenmerken van de doelgroepen vrouwen in verschillende leeftijdscategorieen: van 2 tot 65 jaar. Wat houdt ze bezig, waar liggen hun interesse, wat doen ze, etc. Enig idee hoe ik daar aan kan komen?
    Alvast dank!

    • Door ze te interviewen, Margret.

      Je kunt een online interview maken oa. via Google Form of Monkey Suvery.
      Daarna ga je via je social media, nieuwsbrief, in je omgeving, via via, et cetera vragen of mensen willen reageren op je onderzoek.
      Je kunt zelfs een ‘dank je wel voor het meedoen’ geven in de vorm van een e-book, of een checklist, een leuk verhaal.

      Succes met je onderzoek!
      Groet! Josine

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required