fbpx
impact maken - nobel analytics

Maak impact door online zichtbaar te zijn

0
Impact maken
 
Afgelopen zondag dacht mijn jongste dochter dat het Moederdag was en ze had me een geweldige brief geschreven. Ze schreef dat ze me zo sterk vindt, dat ze het super vindt dat ik haar (en andere mensen) altijd zo goed helpen en dat ik altijd iets beters van mijn leven wil maken en dat ook doe. Natuurlijk stond ik te janken en ook voelde ik me zo goed, dankbaar & trots! 
Want ik maak impact op haar. 
 
Voor mij is dat niet vanzelf sprekend. 
Ik heb er altijd van gedroomd om het beste voor mijn kinderen te doen en me heel vaak afgevraagd of ik dat wel kan, of ik daar wel de juiste persoon voor ben. Inmiddels ben ik zover dat ik me realiseer dat ik een enorme toegevoegde waarde heb, op het moment dat het je aanspreekt wat ik zeg, hoe ik het zeg. Op dat moment kan ik je enorm vooruit helpen. 
Wie dat is, is altijd een verrassing voor mij. Wie voelt zich aangesproken, wie mag ik raken? 
 
Van betekenis voor iemand zijn. 
Mensen raken, impact maken. Hoe doe je dat online, op LinkedIn? 
 
Daar ga ik het vandaag met je over hebben. 
 
Maak impact door online zichtbaar te zijn
 
Iedereen heeft volgers, iedereen heeft mensen om zich heen die kijken en luisteren naar wat je doet en dat enorm kunnen waarderen. Misschien ben je zelfs een groot voorbeeld voor iemand. 
Denk ook even aan jezelf: ook jij hebt (gewone) mensen om je heen waar je respect voor hebt, waar je misschien tegenop kijkt, waarvan je soms denkt, was ik maar een beetje zoals haar of hem. 
 
STAP 1: Weet op wie je impact wil maken
 
Als je ondernemer bent, leer ik je altijd om te zoeken naar je doelgroep, je niche, de persoon waar je het aller- allerliefst mee/ voor wil werken. Daar besteden best wel wat tijd aan, want dit is de allerbelangrijkste stap die je maakt. Zonder te weten wie je wil raken, mis je constant. 
 
STAP 2: Ontdek hoe je impact kunt maken
 
Kom zoveel mogelijk te weten over deze persoon. En vooral, wat raakt deze persoon, wat vind deze persoon leuk en interessant. Verdiep je hierin; doe een onderzoek, stuur een enquête rond, bekijk forums, lees tijdschriften. 
 
STAP 3: Beslis op welk platform je impact wil maken 
 
Kies voor LinkedIn, Facebook, Instagram, e-mail. Ben je alleen in je bedrijf en doe je (nog) alles zelf? 
Kies dan voor 1 platform en focus daarop. Dat is de enige manier waarop ik weet dat je het kunt volhouden. Je kunt het daarna altijd nog uitbouwen.
 
EXTRA TIP: doe een 0-meting. Hou het posten van je berichten zeker 4 maanden vol. Kijk dan terug naar je 0-meting, pas eventueel iets aan  en hou het dan nog eens 2 maanden vol. Zo, nu kun je zeggen of het effect heeft of niet.  
 
Persoonlijk heb ik gekozen voor LinkedIn. Het is een recht-door, zakelijk en een zo eerlijk mogelijk platform. Het algoritme wat ze hebben, is er voor jou: goede content met likes en comments, wordt persoonlijk beoordeeld en opnieuw aangeboden op de tijdlijn. Ik hoef niet perse foto’s of video te gebruiken om toch gezien te worden. 
 
STAP 4: Ga voor je eigen stijl 
 
Stoei een ochtend met je onderwerp, je teksten en eventueel met je images. 
Welke schrijfstijl wil je hanteren? Actief – met hoofdletters – veel/ weinig tekst?
Welke soort images hebben je voorkeur? Felle / zachte kleuren – mensen/ dieren?
 
STAP 5: BEGIN
 
Begin gewoon.
Je komt er pas echt achter of iets werkt, of je mensen raakt op het moment dat je het doet, dat je het de wereld inzet. 
 
Toen ik in juli 2015 begon om elke werkdag een post te plaatsen, had ik de eerste 2 maanden, geen reacties. Zelfs geen likes. Ik voelde me totaal mislukken en vroeg aan mijn man wat ik moest doen. Hij zei 1 ding: DOORGAAN. Na 3-4 maanden kreeg ik een paar likes per bericht en een enkele opmerking. Ik vroeg me steeds af of ik echt wel het juiste aan het doen was en beklaagde me weer bij mijn man… Hij zei 1 woord: DOORGAAN. Nu ben ik 5 jaar verder. Ik krijg linkverzoeken, kerstkaarten en hele lieve berichten van mensen die mijn dagelijkse posts lezen. Ik weet dat ik mensen raak met mijn woorden. Dank je wel dat je ze wil lezen en tot je nemen. 
 
Impact maken – online

Zou jij dat wel willen en mis je op dit moment de juiste ondersteunende gedachten, mis je een leidraad? 
Ben je je ervan bewust dat je meer impact wil maken, kan maken en dat je nu niet goed weet hoe je dat kunt aanpakken. 

Meld je dan aan voor mijn gratis PEPtalk
 

Leave a Comment

    • Els Verheijen
    • 5 mei, 2020
    Beantwoorden

    Hoi Josine, mooie blog.
    Zouden de mensen die werk zoeken wellicht ook een mooie doelgroep voor je zijn. Ik probeer ze al te overtuigen van de gedachte dat ze zelf de ondernemer zijn die hun nieuwe baan als hun doelgroep kunnen zien en dat ze een netwerk kunnen opbouwen van mensen die weten waar die klant/baan te vinden is.

    • Hei Els,
      dank je voor je reactie!
      Op dit moment weten een aantal werknemers mij ook te vinden. Vooral zoals jij het zegt, die hun nieuwe werkgever/ baan zien als hun doelgroep.
      Ze zijn van harte welkom!
      Josine

PEPtalk

Gratis eBook: 11 zaken die je per direct moet aanpassen voor een Sexy* LinkedIn profiel