fbpx
202008 - LinkedIn wacht op jou (1)

LinkedIn wacht op jou! Hoe lang wacht jij nog om met LinkedIn te beginnen?

25 augustus, 2020 , In: LinkedIn, Online communicatie, Online Groei , With: No Comments
0

Je beperkt jezelf door niet aan LinkedIn te beginnen. 

Daar is ie dan. Mijn bewering. 
Want ik geloof hier echt in. 
Je online netwerk wordt steeds belangrijker. 
En zeker de kwaliteit van je online netwerk is van essentieel belang. 
Veel bedrijven laten hun werknemers voorlopig – hoe lang is voorlopig – nog van huis werken. 
Zelfstandig ondernemers werken nu ook veel vanuit hun kantoor aan huis. Degene die echt geen risico wil lopen, stopt het huurcontract van het externe kantoor en werkt zoveel mogelijk online. 

Een online netwerk opbouwen is mogelijk. 
Werken met mensen die je alleen van een online platform kent, is ook mogelijk. 
Sterker nog: het gebeurt elke dag dat mensen een online training kopen van iemand die ze nog nooit live ontmoet hebben, het gebeurt elke 5 minuten dat iemand een lees-/luisterboek aanschaft van iemand waar ooit eens van gehoord hebben, elke dag volgen mensen webinars en luisteren ze naar podcasts van mensen waarvan ze het niet wisten dat ze bestonden. 
Veel mensen zijn al over die grens gestapt dat ze iemand live gezien en gesproken willen hebben, voordat deze persoon wordt toegevoegd aan hun netwerk. 
Ik ben een van die personen die dat alleen maar toejuicht.

Dit is waar ik in geloof: 
👉 Des te groter je netwerk, des te meer kansen je creëert voor jou en je bedrijf. 
Des te kwalitatiever je netwerk, des te betere kansen je creëert. 

Kwaliteit en hoeveelheid gaat in dit geval hand in hand. 
Want online heb je de hoeveelheid nodig, om daarna de kwaliteit te kunnen filteren. 

Met welk uitspraken beperk jij je – als introverte ondernemer – om niet aan LinkedIn te beginnen?  

 

1. Ik hou van kwalitatieve gesprekken, niet van small talk

Top! Dat komt heel goed uit op LinkedIn. Via het chatten kun je heel goed het gesprek sturen, zoals jij het wil hebben. Je schrijft nl. met elkaar in plaats van te praten. Door de juiste vragen te stellen, weet je sneller hoe de persoon aan de andere kant is. 
Mijn online netwerk is ruim 3.000 connecties groot. Ik heb al zoveel leuke, korte chats met mensen over de hele wereld gehad. Meestal complimenteer ik mensen over hun foto of het werk wat ze doen. Dat is ook waarop ik mensen uitzoek. 
Laat ik zo zeggen: wanneer je gaat linken met verkopers of accountmanagers dan weet je bijna zeker dat dit extraverte mensen zijn, waar je dus maar kort mee zult chatten via LinkedIn. Zij zullen liever snel een afspraak met je willen maken. 
Bij andere beroepsgroepen heb je meer kans om een introvert te treffen om geweldige online gesprekken mee te hebben.

 

2. Ik hoef niet zo nodig op een podium te staan
Dat je introvert bent, wil niet zeggen dat je verlegen bent. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat het mogelijk is om “over verlegenheid heen te stappen”. Zo gauw jij het belang inziet van het ‘podium’, stap jij er echt wel op. Dat je ondernemer bent zou reden genoeg voor je kunnen zijn om steeds meer dat podium te pakken en steeds meer van jezelf en van je bedrijf te laten zien. 

Ik was vroeger verlegen en ook een clown. Ik was verlegen en vond het ook fijn als ik gezien werd. Moeilijke combinatie, doch ik pakte mijn momenten om op mijn podium te  staan. Dat deed ik wanneer ik zeker wist dat ik grappig zou zijn, dat het uit zou komen en dat ze me zouden zien. Bijvoorbeeld op een feest als ik mijn optreden als ‘Juffrouw Janssen’ deed. Als ondernemer is het heel belangrijk dat jij jouw podium pakt. Je hebt iets heel essentieels met de wereld te delen, iets waarop mensen op zitten te wachten. Iets waarmee jij mensen helpt. Door je stil te houden, ontzeg je deze mensen hun kans op vooruitgang, geluk, vredig leven, de oplossing die ze zoeken, het antwoord dat ze nodig hebben. Sta op lieve ondernemer en show jezelf. 

 
3. Ik vind het te vermoeiend om te netwerken
Online netwerken is heel anders dan offline netwerken. Je hoeft nu niet 3 uur op een borrel aanwezig te zijn en honderdduizend prikkels te ontvangen of af te blokken. Je hoeft niet te luisteren met een luide extravert die jou nooit een vraag terug stelt. Je hoeft niet 10 keer naar het toilet omdat dit jouw enige manier is om van ‘iemand afkomen’. 
Nu kies je zelf je moment! Je kunt vrij achter je laptop zitten en beslissen dat je 30 minuten gaat netwerken op LinkedIn. Jij beslist met wie je linkt, wie je leuk lijkt en met wie je het vervolggesprek aangaat. Jij beslist hoe snel je antwoordt op een chat. Je hebt veel meer de touwtjes en je energie in handen met online netwerken. 
 
4. Ik heb mijn profiel niet op orde en vind het dan stom om te linken met anderen
Terecht! Ik ben het van harte met je eens dat je eerst wil dat je profiel in orde en up-to-date is, voordat je gaat linken. Je bent ondernemer, professional en je wil graag geld verdienen met datgene waar je ontzettend goed in bent. Dan kun je maar één ding doen: Zorg dat je profiel op orde komt! 
Doe me eens een lol en ga nu naar www.google.com en zoek jezelf een op. Type je naam en kijk wat je ziet. 
Grote kans dat dit eerste resultaat: 

LinkedIn ja. 
👉 Maak je profiel in orde! 
 
5. Ik heb het al eens eerder geprobeerd en toen werkt het ook niet 
Wanneer was het de laatste keer dat jij iets met LinkedIn geprobeerd hebt? Nee, echt!
LinkedIn is aan het veranderen. Waar het voorheen alleen was voor werkzoekende werknemers en recruiters is er nu veel meer plek voor ondernemers. 

Daar kun je nu heel veel vruchten van plukken! 

Het algoritme is veranderd (meer gericht op online conversaties), er is meer ruimte voor ondernemers (je kunt je eigen tijdlijn bepalen, je berichten posten) en het netwerk is een stuk zakelijker dan op Facebook. Het is mijn persoonlijke ervaring dat ondernemers op LinkedIn willen linken met je – ook als ze je nog niet ontmoet hebben – ze willen praten (chatten), en willen weten waar je mee bezig bent. 
Ik zou zeggen, geef het nog eens een kans. 
 
6. Ik weet niet welke berichten ik kan plaatsen om likes te krijgen
Veel likes krijgen op LinkedIn, dan moet je bericht een mix zijn tussen: echt goed zijn, een hart raken en door veel mensen opgepakt worden als WOW! Eigenlijk geldt dat voor elk platform doch op LinkedIn liken mensen niet zomaar berichten. Daar denken ze over na en als men het bericht niet goed genoeg vindt of ze willen niet zo op de voorgrond komen, liken ze niet. 
Daardoor weet je bij een écht goed bericht, wel dat je ook écht goed zit. 
En laten we eerlijk zijn. Het gaat niet om de likes. 
Het gaat erom dat je een reactie oproept bij je doelgroep. Dat je een reactie te weeg brengt bij mensen waar jij jouw product of dienst aan wil verkopen. 
Dat is je enige doel. 

Daarom focus.
Focus op je doelgroep en op wat zij van jou willen lezen. 
Focus op berichten die zij de moeite van het lezen waard vinden. 
Focus op wat zij willen. 

 
7. Ik ben niet goed in… [vul maar in: contacten leggen met vreemden – de techniek – et cetera)
We hebben allemaal wel die stemmetjes in ons hoofd die ons klein willen houden. Je bent niet goed met techniek, Waarom zou die ander met jou willen linken?, Die ander denkt vast dat je iets wil verkopen…  Deze stemmen zullen niet gauw weggaan. 
En toch.
Jij wil je dromen waarmaken en daar is actie voor nodig!
Harde actie!! 
 
Actie waardoor je erachter komt 
– wat de does & don’t zijn op LinkedIn, 
– hoe je dat profiel opbouwt zodat je er als echte professional bijstaat, 
– hoe je dan echt dat netwerk bouwt en die gesprekken voert, 
 
In 2 uur tijd vertel ik je waarom ik het altijd heb over een SEXY* LinkedIn Profiel, en wat het belang daarvan is, 
welke why belangrijk is om met LinkedIn aan de slag te gaan, 
en hoe je geweldig online netwerk opbouwt. 
Zeg maar Yes, ik doe mee aan het gratis webinar.
  
Op jouw Online Kracht!
 
Josine
 
 
 

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Gratis eBook: 11 zaken die je per direct moet aanpassen voor een Sexy* LinkedIn profiel