Linkedin werkt als jij ermee werkt

LinkedIn werkt als jij ermee werkt | Social Selling Index

0

Oh lieve mensen, ik ben zo blij dat ik de dingen soms meet. Want door te meten en zeker door een 0-meting te doen, kun je zien hoeveel iets gegroeid is. Of je dat nu zelf bent of een klant van je, of iets wat op LinkedIn gebeurd… Door te meten kun je aantonen dat hetgeen je doet, goed gaat, verbeterd kan worden of gierende de verkeerde kant uitgaat.

Deze keer laat ik zien waar het goed gaat. 😉

Ik heb het over meten met LinkedIn. Via je gratis profiel kun je van alles zien.
Zoals hoeveel mensen je profiel bekijken, hoeveel mensen je updates (posts) zien en hoeveel connecties en/ of volgers je hebt.
En er is nog iets waar je metingen kunt zien:

Social Selling Index
Het is een tool van LinkedIn, gekoppeld aan jouw LinkedIn profiel die jou laat zien hoe effectief jij bent op LinkedIn.
Ga naar www.linkedin.com/sales/ssi. Wanneer je bent ingelogd bij LinkedIn, is jouw score meteen zichtbaar.

Zo ziet het eruit: 


(Links zie je mijn overall score staan: 75 van de 100.) 

LinkedIn kijkt in de gratis versie naar 4 onderdelen: 

  1. Establish your professional brand 
    Dit gaat over je profiel op LinkedIn. Heb je alles ingevuld, ben je all star of behoeft het nog verbetering.
    Dat niet alleen, het gaat ook om ‘recommendations’ (testimonials, complimenten) die je van je klanten krijgt en LinkedIn houdt rekening met de ‘Endorsements’.
  2. Find the right people
    Hoe goed ben jij om de juiste mensen te vinden en zeker ook andersom: hoe goed weten anderen jou te vinden. De zogenaamde “Who’s viewed your profile”.
  3. Engage with insights
    Hoe intensief gebruik jij het LinkedIn platform? Volg je ander bedrijven en groepen. Deel je genoeg content en reageer je met enige regelmaat op anderen die iets plaatsen op LinkedIn of in groepen. En natuurlijk ook of je berichten van anderen deelt.
  4. Build relationships
    Dit cijfer informeert je over hoe krachtig je netwerk is; welke soort connecties je hebt – op welk niveau bevinden zij zich. Zitten er beslissingsmakers bij, directeuren?

Onderaan de pagina vind je een vergelijking van jou met professionals in jouw vakgebied en met mensen in jouw netwerk.

Nou… tof, toch?!
Maar wat kun je hier nu mee? 

Bij een klant van mij (een HR coach) heb ik dit 3 maanden achter elkaar gemeten. En dit is het resultaat: GROEI! 

Is dit het succes van meten?
Nee, natuurlijk niet.

Al deze maanden heb ik voor haar de blog op LinkedIn gezet en minimaal 3 berichten per week geplaatst. Ik heb uitgelegd hoe je connecties met anderen kunt maken en wat je elke dag moet doen om zichtbaarder te worden op LinkedIn. (Zie hiervoor ook een vorige blog van mij: Jouw dagelijkse portie LinkedIn.)

Dat is niet het enige wat succesvol is.
Deze HR specialist is ook gegroeid ten opzicht van haar vakgenoten én ten opzicht van haar netwerk op LinkedIn.

Dit was de eerste meting:
Normaal binnen de HR industrie is het om 22 van de 100 te hebben. Zij scoort 55 in oktober en zat daarmee in de top 8%.
Binnen haar netwerk is het normaal om 39 van de 100 te scoren. Met 55 zat ze in de top 21%.

In november zat ze binnen de HR industrie in de top 3%  en in bij haar netwerk in de top 9%. En afgelopen maand hadden we dit resultaat:

Je ziet: de industrie en de netwerk punten zijn niet veranderd… de ranking van mijn klant is wel veranderd:
Top 2% in de HR industrie en in de top 6% in haar netwerk.


Zo zie je maar: LinkedIn werkt, als jij ermee werkt! (of als je mij ermee laat werken… 😉

Wat is jouw Social Selling Index?

Op jouw Online Kracht!

Josine

 

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Mooi, heeft het ook invloed gehad op haar opdrachten?

    • Hi Kitty,
      Bedankt voor je vraag!
      En ja, dat heeft het zeker!
      Online zichtbaarheid en offline acquireren levert voor haar op dat ze meer leads krijgt dan voorheen, dat mensen haar (her)kennen en dat het haar gesprek met een potentiële klant makkelijker maakt.
      Dat niet alleen, door de regelmatige berichten is zij beter vindbaar in de zoekmachines en komt ze in op LinkedIn eerder als resultaat naar boven.
      Daarnaast werkt het ook andersom. Wanneer mensen haar nog niet kennen en haar opzoeken, zien ze diverse artikelen en posts van haar, hetgeen weer helpt in haar gesprekken.
      Allemaal in win-win-win.
      Groet! Josine

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required