fbpx
202009 - LinkedIn I love you, I hate you

LinkedIn I love you, I hate you, I don’t know what to do with you! (+ 3 GOUDEN TIPS)

7 september, 2020 , In: Doelgroep, LinkedIn, Online communicatie, Online Groei , With: 2 Comments
0
Je komt LinkedIn opnieuw tegen, je wil ermee aan de slag, want je hoort om je heen dat het zo’n goed platform is, niet zo oppervlakkig als Facebook, dat het zakelijk is, interessant is, dat het algoritme zo goed is, dat het je klanten kan brengen… het lijkt wel een wondermiddel.
Totdat je eraan begint… je vult je profiel in, weet het halverwege niet meer (tot hoever ga ik terug, welke cursussen zijn interessant om er op te zetten, toch zeker niet allemaal), en na een tijdje denk je… WAT doe ik hier? WAAROM zou ik het ene er wel op zetten en het andere niet? Als ik dan zelf mag kiezen wat ik erop zet, waarom voelt dat dan toch niet zo. 
Om daarna tot de conclusie te komen: dus, ik weet hoe het technisch gezien, werkt. 
Hoe kan ik met LinkedIn werken en er iets voor mijn bedrijf uithalen? 
  
Daar draait het om bij LinkedIn: de vertaling van de techniek naar het verhaal van jouw eigen bedrijf.
Geen CV en wel een stijlvolle passende reclamezuil. 
Geen verkooppraatjes en wel waardevolle content delen. 
Daar is denktijd voor nodig, daar zijn goede vragen voor nodig, aantekeningen en gesprekken over die tweede diepere laag van wat jij wil met jouw bedrijf.
 
Want online komt alles samen

Op je LinkedIn profiel kun je bijna alles over jezelf kwijt. 
Op de tijdlijn kun je ook bijna alles posten aangaande je bedrijf. 
En je vraagt je af; Is dit wel de manier? 

LinkedIn vergt dat je net iets anders denkt, over het profileren van jezelf. 
De meeste andere social media zijn ingericht voor consumenten, particulieren.
Business to Consumer; de producten en diensten bied je aan consumenten. 

Op LinkedIn doe je B2B: Business to Business. Je biedt je producten en diensten aan zakelijke partijen.
Op LinkedIn zitten ook consumenten, echter ze zijn hier zakelijk. 
Het vergt een andere aanpak.

 
3 tips voor LinkedIn – als je voor particuliere klanten werkt (B2C)
1. Denk na over een zakelijk partnerschap

LinkedIn is een zakelijk platform, dus wanneer je nu particulieren, pubers of kinderen of ouders helpt, kun je denken dat je hier niets te zoeken hebt. 
Niets is minder waar! 
Want particulieren hebben ook werk, kunnen ook zakelijk zijn en worden door meerdere mensen bediend, waar jij eventueel samen mee kunt gaan. Het vraagt wat creativiteit en denkwerk van je. Omdat je ondernemer bent, weet ik dat je dat kunt.  
Ik geef je twee voorbeelden. 

Stel je verkoopt vloeren/ gordijnen/ etc. aan de particuliere markt. Hoe kun je nu je verkoopgebied vergroten door LinkedIn erbij te betrekken? 
Op LinkedIn kun je op zoek naar anderen die ook werken op het gebied van huizen inrichtingen aan de particuliere markt. Denk aan (interieur)architecten, stylingadviseurs,  eigenaren van een woonwinkel, beddenwinkel. Personen aan wie je je product kunt laten zien en aanbieden. Denk ook aan verkoop- en verhuur- makelaars. Dit zijn personen aan wie vaak de vraag wordt gesteld of ze mensen kennen die kunnen helpen met ….. 
Je kunt zelfs op zoek naar bedrijven waarvan je in het nieuws hebt gelezen dat ze verhuizen of dat ze net gestart zijn en misschien een pand gaan betrekken. 

Stel je bent pubercoach, of helpt kinderen die problemen hebben. 
Die vind je in de regel niet op LinkedIn. De ouders kun je hier ook iets moeilijker aanspreken. Natuurlijk zitten er ouders op LinkedIn, doch het vraagt een bepaalde manier van communiceren, wil je ouders zover krijgen om je berichten te liken. 
Wie je wel op LinkedIn kunt vinden, zijn de contactpersonen van instanties die zich met kinderen bezighouden. Organisaties die zaken voor kinderen regelen, naschoolse opvang of huiswerk begeleiders, jeugdzorg, jongerenbegeleiders, afdelingen binnen gemeenten, directeuren van scholen en ga zo maar door. 

Hoe zoek je deze personen op LinkedIn? 

In de bovenste balk type je je zoekwoord
Daarna kun je via Alle Filters oa. de locatie bepalen en of iemand 1e of 2e lijns connectie van je is. 

Aan je rechterkant kun je vervolgens een Zoekmelding aanmaken. 
Dat wil zeggen dat je 1x per week een e-mail krijgt met daarin alle mensen (geen locatiebepaling hier) die afgelopen week in hun profiel jouw zoekwoord vermeld hebben. 

2. Geef je nieuwe zakelijke contact aandacht

Heb je nu die interieurarchitect gevonden, dan wil je uiteraard graag linken. 
Doe dat met een persoonlijk bericht. Nadat je uitnodiging geaccepteerd is, stuur jij nog een bericht. Je wil meer dan alleen maar linken, jouw doel is samenwerken, jezelf en je product of dienst voorstellen.

Dus verdiep je je in je nieuwe connectie; je leest het profiel, je zoekt online naar nieuws en bekijkt de website. In je tweede bericht naar je nieuwe connectie maak een compliment over iets dat je gezien of gelezen hebt en je stelt een vraag. Daarna doe je je best om dit contact te verdiepen, zonder te spammen, en ervoor te zorgen dat jullie elkaar telefonisch of live kunnen ontmoeten. 

3. Geven Loont 

Ik zit inmiddels al zo’n 8 jaar bij het internationale netwerk van BNI Limburg en het credo bij BNI is: “Geven Loont”. Want als je een keer iets geeft aan iemand, of je doet iets voor iemand, dan wil diegene ook iets voor jou doen, iets teruggeven. 
‘Geef’ daarom in je communicatie met anderen. Vraag in je persoonlijke uitnodigen waar jij ze mee kunt helpen, wat jij voor hen kunt doen. 

In bovenstaand voorbeeld is het dus belangrijk dat jij je producten en diensten niet gaat verkopen, dat komt later wel een keer. Je gaat er eerst voor om de persoon waar je mee linkt, te helpen. Om te achterhalen wat zijn probleem op dit moment is, en waar jij tegemoet kunt komen met jouw inhoudelijke kennis, met jouw netwerk, met alles waar je die ander mee kunt helpen. 

Dat kan tijdens het chatten (via Berichten) en dat kan ook door zaken te delen op je tijdlijn. 
Je kunt allerlei online cadeaus delen; zoals gratis een e-book, interessante verhalen over je business, video’s, webinars, je aanpak delen via een blog, een mooie spreuk, mensen uitnodigen voor je live netwerk of voor een event. 

Hoe plaats je een bericht op je LinkedIn tijdlijn?

Nadat je bent ingelogd op LinkedIn, zie je je tijdlijn. 

  1. klik in het midden op het schrijfvlak waar nu staat: “Deel een artikel, foto, video of idee.”
  2. schrijf hierin een kort bericht. Door te klikken op het fototoestel of videoteken, kun je een foto of video toevoegen.
  3. bepaal voor wie je dit bericht wil plaatsen. (ik adviseer voor een algemeen bericht: Openbaar) 
  4. klik op Plaatsen en je bericht komt op je tijdlijn. 

 

Hoe plaats je je blog op je LinkedIn profiel?

Je bent nog steeds ingelogd en je klikt op Artikel schrijven. Er opent zich een nieuw venster waarin je jouw blog kunt plaatsen. 

  1. Dit werkt als de functies in een Worddocument. Bij het eerste blokje “Normaal” kun je ook kiezen voor Kop1 en kop2 om structuur in je blog aan te brengen. 
  2. De ” gebruik je om een quote of citaat los te maken van de normale tekst. En het teken erachter, gebruik je om een link te maken. 
  3. Hier kun je een afbeelding oftewel de omslagfoto plaatsen.  
  4. Hier plaats je je aantrekkelijke, opvallende titel van je blog.
  5. Het schrijven van je blog doe je in het vak eronder. 
  6. Om je blog interessant te maken, kun je foto’s of video’s toevoegen. Door op de foto te klikken kun je beslissen hoe te tekst erom heen gaat lopen.  

 

 

Op jouw Online Kracht! 

Josine 

== 

* Denk je erover na om met LinkedIn te beginnen? 
* Weet je niet hoe je dit kunt aanpakken? 

Laat je verrassen door dit webinar: LinkedIn voor Introverte Ondernemers, 15 stappen hoe je meer uit een S.E.X.Y.* LinkedIn Profiel haalt.  
Ik leg je uit wat ik met S.E.X.Y.* bedoel en hoe dit het verschil voor jou kan maken tussen aanwezig zijn op LinkedIn en gezien worden. Ik geef je ook een aantal handige tips & tricks die je meteen kunt toepassen. 

Meld je vandaag nog aan voor het webinar van dinsdagavond om 19.00 uur. (of voor een latere datum)

Tot binnenkort! 

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Super tip over het zoeken op LinkedIn naar je doelgroep. Ik gebruik LinkedIn al jaren, maar deze kende ik niet! Gemiste kans dus.
    Thanks 🙂

PEPtalk

Gratis eBook: 11 zaken die je per direct moet aanpassen voor een Sexy* LinkedIn profiel