fbpx
202008 - LinkedIn hashtags

LinkedIn #hashtags uitgelegd (voor ondernemers)

0

Je ziet de berichten op je LinkedIn tijdlijn voorbij komen. In de ene staan 20 hashtags, in de andere  3. De ene verzint de hashtags passend bij het bericht en de ander houdt zich netjes aan steeds 3 dezelfde hashtags. 

Bon. 
Dat is wat je ziet. 
Dat wil echter nog niet zeggen dat het allemaal klopt wat je ziet. 
Want zoals eerder en vaker gezegd. 
Dit is LinkedIn, niet Facebook en ook geen Instagram (zeker niet met #hashtags 😉 

Op LinkedIn ga je: 
– geen #hashtags zelf verzinnen, want die vind niemand terug.
– geen #hashtags aanpassen die bij je bericht horen, want wie weet volgt niemand deze, dus hebben ze geen effect. 
– geen 20 of 30 #hashtags inzetten want de eerste 3 #hashtags zijn genoeg, van de rest wordt gezegd dat het onnodig is. 

Oké, als het zo zit, waarom zou je dan #hashtags gebruiken op LinkedIn
Die is vrij simpel: het vergoot je zichtbaarheid, dat is dan wel net zoals op alle social media. De hashtags zou je kunnen zien als onderdeel van het algoritme. Op LinkedIn kun je nl. #hashtags volgen en mensen die een hashtag volgen, krijgen de content die bij de hashtag hoort, op hun tijdlijn te zien. 

Je eerste doel met het gebruiken van hashtags, is om je zichtbaarheid te vergroten. Om meer mensen te bereiken dan de mensen die via het huidige algoritme je berichten in hun tijdlijn zien. (Voor meer over het algoritme van LinkedIn, lees je hier even verder)

Je tweede doel voor het gebruik van hashtags op LinkedIn is dat je wil dat je content op de tijdlijn komt van een potentiële klant, een lead. Dit doe je door de juiste content te maken en door de hashtags te gebruiken die zij volgen. 
Daarvoor bekijk je dus content die zij gebruiken (en waarschijnlijk volgen) en deze ga je ook gebruiken bij jouw berichten. 

Via het zoekvenster op LinkedIn kun je een hashtag zoeken, bv: #ondernemerschap. Zoek maar eens. Vandaag zie je dat er 33.884 volgers zijn voor deze hashtag. Wanneer je klikt op Volgen, komt er eentje bij. Bijna 34.000, dat is best veel! Als je deze hashtag in je bericht gebruikt, dan bereik je daar veel mensen mee.  
Zoek nu eens op #vrouwelijkeondernemers. Je zult zien dat die een stuk minder volgers heeft, vandaag zijn er dat 55. Wanneer je deze hashtag gebruikt, komt de content waar deze hashtag in staat, bij veel minder mensen terecht. 

Samengevat: Je acties met LinkedIn hashtags op een rij

1. onderzoek welke hashtags je potentiële klant gebruikt
Alles wat je als ondernemer doet, doe je voor je lezer, je aankomende klant. Welke hashtags en woorden worden door hen gebruikt, die ook interessant zijn voor jou.
Maak je lijst. 

2. onderzoek welke hashtags mensen zouden kunnen gebruiken om jou te vinden 
Ben je zo bekend dat ze jouw merknaam gebruiken of zoeken ze naar een productnaam. Gebruiken ze een algemeen woord als #trainer of is het #nlptrainer of is het toch #nlppractitioner? 

3. bekijk welke van deze hashtags genoeg volgers heeft 
Voer de #hashtag in, in het zoekvenster van LinkedIn en bekijk hoeveel volgers een hashtag heeft. Bij 0 (nul) volgers, zoek je een ander woord. Rond de 1.000 volgers is heel netjes. Je kunt ook voor #vrouwelijkeondernemers kiezen met 55 volgers en bekijken wat dit met jouw berichten doet. 

4. zorg dat je tussen de 5-10 hashtags hebt om mee af te wisselen 
Jazeker, je gebruikt er 3 en je hebt er een aantal als reserve. Niet al je berichten bevatten dezelfde inhoud, dus misschien wil je afwisselen 

5. controleer regelmatig de hashtags die je gebruikt
Je doet dit om te bekijken of ze nog nuttig zijn. Stel je de hashtag van #vrouwelijkeondernemers staat over een maand nog op 55 volgers en je hebt geen verschil gemerkt (dus geen likes of comments van ‘vreemden, geen connectieverzoeken van ‘onbekenden’) dan zou ik die hashtag nu niet meer gebruiken. Dan kies je voor de komende periode een andere hashtag. 

En… kijk je nu anders tegen de hashtags van LinkedIn aan? 

Deel je gedachtes

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Gratis eBook: 11 zaken die je per direct moet aanpassen voor een Sexy* LinkedIn profiel