fbpx
MartinLutherKingIHaveADream - Nobel Analytics

Help! Wat zet ik op Facebook?!

15 maart, 2016 , In: Doelgroep, Online communicatie, Social media , With: 4 Comments
0

“Josine, ik heb een vraag.”
“Ok?”
“Ik heb een zakelijke pagina voor Facebook aangemaakt. Wat zet ik er eigenlijk op?

Herkenbare vraag voor jullie?

Als deze vraag wordt gesteld door een ondernemer met een vakgebied waarmee ik affiniteit heb, dan ga ik de mist in… ik vertel meteen de ideeën  die in mijn hoofd komen. Ik zie zo voor me wat deze ondernemer kan plaatsen, welke artikelen, type berichten, de route… alles.
Ondertussen zie ik mijn gesprekspartner tegenover me staan met een glazige blik in haar (en zijn) ogen… en ik denk…oei: te veel, te snel, te vaag, te te … alles…

Op ‘papier’ kan ik het langzamer vertellen, meer gestructureerd.
Lees je mee?

Wanneer je op Facebook gaat, (en dit geldt eigenlijk voor de meeste social media) vind ik het belangrijk dat je je van te voren bedenkt:

Wat wil ik zijn?  INSPIRATOR of VOLGER.

Een volger, volgt wat anderen doen.
Loopt op hetzelfde pad als anderen, publiceert berichten die anderen ook berichten.
Vertelt niet te veel, plaatst meer om online aanwezig te zijn, want dat ‘hoort nu eenmaal zo’.
Houdt zich aan on-afgesproken regels…
Plaatst berichten binnen de grenzen van de beroepsethiek…
Wat dat ook moge zijn.

Een inspirator daarentegen, loopt voorop.
Kijkt wat anderen doen en gaat vervolgens naar links. (denk Eliza was here: “Waar iedereen rechts afslaat, gaat Eliza linksaf”)
Een inspirator volgt haar (of zijn) eigen route.
Verdiept zich in z’n doelgroep; waar houden zij zich mee bezig? Wat zijn hun problemen?
Om daar vervolgens antwoord op te geven.

Een inspirator durft zich te onderscheiden.
Durft anders te zijn en durft zich bloot te geven.
Durft die stap te zetten naar het maken van het verschil.

Een inspirator plaatst niet alleen quotes op zijn tijdlijn. Een inspirator vertelt erover hoe deze quote jou kan helpen of hoe zij/hij deze quote interpreteert. Een inspirator reageert niet alleen op andermans berichten, een inspirator maakt haar/zijn eigen berichten.

Jouw droom
Denk eens aan Martin Luther King’s: “I have a dream…”. Wat als hij dit gekopieerd had van iemand? Wat als hij zijn eigen interpretatie niet verteld had? Hadden wij het dan gesnapt? Hadden we dit dan nog geweten?
Doordat Martin Luther King zijn droom helder had, kon hij er altijd over praten. Hij wist waar hij naartoe wilde.

En hoe ziet jouw droom eruit?
Is het jouw droom dat je iedereen wil helpen om een beter leven te leiden?
OF is het bijvoorbeeld jouw droom om mensen met een lage rugpijn te helpen van hun pijn af te komen, zodat ze beter functioneren (zowel zakelijk als privé) en daardoor een beter leven krijgen.
Door zo specifiek te zijn, kun je je gaan inleven in deze mensen.

In jouw Facebook berichten kun je dan vertellen dat je weet dat deze persoon veel pijn heeft, dat je weet dat die rug constant aanwezig is, dat je weet dat het leven daardoor maar half geleefd wordt.
Je kunt zeggen dat deze persoon door jou een pijnvrij leven krijgt, waardoor zij/hij weer met de kinderen kan spelen, meer dingen durf te doen, dat het functioneren op het werk verbetert, dat zij/hij een leukere partner wordt omdat zij/hij niet meer chagrijnig is of geremd wordt door de pijn.

Wanneer je op deze manier berichten gaat plaatsen, voelen mensen zich ook aangesproken.
Ze merken dat jij hun begrijpt, dat je weet waar zij elke dag mee zitten.

Let wel: berichten maken op deze manier vergt innerlijke moed.
Het specifiek zijn in het weten van je droom en daar vervolgens over te communiceren is ontzettend spannend. Je laat daardoor meer van jezelf zien en dat niet meer alleen in een 1 op 1 behandeling met je klant.
Nee, het is online en voor iedereen te lezen.

Oefening
Omdat ik snap dat het nu nog best moeilijk is, heb ik hier een praktische oefening voor je. Houd de mensen die jij wilt helpen in je achterhoofd en…

* Bedenk de top 3 PROBLEMEN die jouw doelgroep heeft. 
* Bedenk vervolgens de 3 top OPLOSSINGEN die jij biedt. 
* Bedenk 3 FOUTEN die jouw doelgroep telkens weer maakt. 
* Bedenk 3 SUCCES eigenschappen die jouw doelgroep heeft.

Lukt het je? 
Kun je ze bedenken? Of heb je nog even tijd nodig?
Schrijf de vragen over in je eigen boekje en besteed er elke dag aandacht aan.

Want als je de antwoorden eenmaal hebt… als je de manier van denken voelt, dan kom je in die flow. Die flow waardoor jij constant weet waar jouw klanten mee stoeien, waar hun pijnpunten zitten en wat jouw oplossingen zijn.
Dan weet je ook welke berichten, welke onderwerpen jij kunt plaatsen op je zakelijke Facebookpagina.

En dan nu de vraag aan jou:
Weet jij wat je op Facebook moet zetten? Hoe doe jij dat?

Alvast bedankt voor je reactie!

Josine 

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Wat een heerlijk , helder verhaal Josine! Je bedoelt dat je mensen persoonlijk mag aanspreken/raken. Ik denk ook dat dat werkt. Mensen raken vanuit je eigen authenticiteit.

    • Ja Pascalle,
      en om te raken vanuit je eigen authenticiteit, is het goed om te benoemen dat je weet wat er bij mensen speelt. Dat jij weet wat jij voor mensen kunt doen.
      We kunnen er wel eens serieus over sparren.
      Dank je voor je reactie!
      Josine

  2. Beantwoorden

    Ik heb besloten om op twee manieren zichtbaar te zijn. Op mijn pagina Verander Gedrag.Nu waarin ik ondernemers help om met kleine stappen hun potentieel te laten groeien zodat ze doen waar ze talent voor hebben. Dan gaat het over doelen stellen, focus houden, balans werk privé, tijdmanagement.

    Daarnaast een luchtige pagina I Love Life waarin ik dingen van alle dag laat zien die mijn leeftijdsgroep aan gaan. Van afscheid nemen tot een takkethee op het strand. De lichtere dingen en daardoor ook de vraagstukken van het leven op een iets andere manier benaderd.

    Voor mij voelt dat goed. Er is overlap en ook weer niet. De praktijk zal uitwijzen hoe het gaat lopen. Gewoon geweldig dus 🙂

    • Dank je voor je reactie en super dat je het zo schematisch aanpakt, Michaëla.
      En ik zie bij jou ook al dat het lukt!
      Vooral lekker doorgaan in die flow.

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required