Ik hou van Iedereen

Ik hou van iedereen!

24 april, 2018 , In: Doelgroep, Online communicatie , With: No Comments
0

En iedereen houdt van mij! ❤

“Waarom is niet iedereen mijn klant? 
Waarom kan ik niet iedereen helpen?
Waarom is die keuze belangrijk?
Het is gewoon een marketingverhaal! In mijn praktijk help ik al jaren mannen en vrouwen van verschillende leeftijden. Wat heeft het voor zin om de keuze voor een doelgroep te maken?!”

Ik snap die vragen wel!

➼ Je denkt dat je je beperkt wanneer je alleen kiest voor mannen van 40+ of voor vrouwen van 50+.
➼ Je denkt dat wanneer je je richt op vrouwen, je zo meteen geen enkele man meer op je praktijk krijgt.
➼ Je denkt dat wanneer je je alleen richt op grote bedrijven dat geen enkele particulier meer bij je aanklopt.
En dat klopt dus niet. Ik weet dat omdat ik het zelf elke dag meemaak.

Tot mijn doelgroep behoren – zoals je wellicht al weet – ondernemende vrouwen van 45+, die meer dan 6 jaar hun eigen (coaching)praktijk hebben, doe weten welk doel ze hebben in hun leven, ze weten alleen niet hoe ze dat online zichtbaar kunnen maken.

❢ Wil dit nu zeggen dat ik geen mannen als klant heb? (Nee, afgelopen maand had ik meer mannelijke dan vrouwelijke klanten)
❢ Wil het zeggen dat ik geen starters op gesprek wil? (Nee, ik heb vorige week met 2 starters gesproken en de komende maand spreek ik er weer 3 en ik geef zelfs een workshop voor een netwerkgroep waar een aantal starters bij zijn)

Wat wil het kiezen voor een doelgroep dan wel zeggen?

Het wil zeggen dat je ervoor kiest om uit die vijver te stappen waar al jouw collega’s al in vissen. Dat je kiest voor een speciale groep, waar jij je het meest bij betrokken voelt, waar jouw waarde het meest tot z’n recht komt, zodat jouw onderneming het leukst is om voor te werken.

Ten tweede helpt het kiezen van een doelgroep om beter -online- te communiceren.

Voorbeeld
Je hebt een coachingspraktijk en jouw doelgroep zijn vrouwen tussen de 35-45 jaar, met partner en 2 kinderen (7-8 jaar), werkt parttime (20 uur).

Welke problemen – op coachingsgebied – zouden deze vrouwen tegen kunnen komen?

– zichzelf wegcijferen,
– werkt parttime in schooltijd = geen tijd voor zichzelf,
– idee dat ze geen keuze heeft,
– wil of nee, vindt dat ze alle ballen hoog moet houden,
– heeft een stemmetje dat zegt dat ze meer tijd voor zichzelf wil nemen,
– ze weet het zeker: er is meer…!

Stel dat je het geslacht van deze doelgroep zou veranderen naar man, tussen de 35-45 jaar, partner plus 2 kinderen (7-8 jaar) en werkt (40+ uur).

Welke problemen zou deze man hebben in zijn dagelijks leven?

Denk je dat hij dezelfde problemen heeft als een vrouw?
Waarschijnlijk niet, het is nog steeds zo dat vrouwen en mannen verschillend zijn (gelukkig maar) en dat ze ook verschillende zaken als problemen ervaren.

De man denkt over het volgende:
– Ik vind het team waarin ik werkzaam ben niet prettig, hoe ga ik daarmee om?
– Het wordt tijd voor een andere baan, wat is de volgende stap in mijn carrière?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn vrouw en ik vaker iets samen doen?
– Hoe krijg ik meer contact met mijn kinderen?
– Thuis ben ik vaak afgeleid vanwege mijn werk, hoe kan ik toch thuis mijn aandacht geven?

Ja, de problemen zijn voor beide doelgroepen heel anders. Dus je communicatie voor beide doelgroepen is ook anders.
Want wanneer je berichten op je Facebook of LinkedIn-tijdlijn plaatst die bestemd zijn voor bovengenoemde vrouw, dan hoef ik niets over een carrièrepad te zeggen, niets over teams en ook niets over weekendjes weg met haar man.
Bovengenoemde vrouw wil namelijk niet weg met haar man, ze wil even alleen weg, me-time. Ze wil ook geen carrièrepad, ze heeft het al druk genoeg zonder. En ze wil ook niet meer contact met haar kinderen, ze wil misschien liever horen hoe ze niet zo opgeslokt wordt door haar kinderen.

Door te weten wie je doelgroep is, kun je je inleven in je doelgroep en over datgene communiceren wat zij van jou willen horen.

Niemand zit erop te wachten om weer een spreuk, een foto van de grappigste hond of een niet-passende tip te krijgen.
Er is al genoeg oppervlakkigheid.
Dus.
Verdiep je eens.
In je doelgroep.
En kies.

Heb je hulp nodig bij het kiezen voor een doelgroep?
Laat het me weten in onderstaande commentaarbox. Als dank ontvang je een handige lijst waarmee jij je doelgroep kunt bepalen én ideeën kunt genereren om berichten te maken.

Op jouw Online Kracht!

Josine

===

☑ Wil jij nu wel eens weten hoe jij kunt kiezen voor jouw doelgroep? 
☑ Of hoe je berichten kunt maken om jouw doelgroep naar je toe te trekken?
Geef je dan op voor een PEPtalk met mij.
 
Ik heb meerdere klanten die ik leer hoe ze hun eigen online zichtbaarheid naar een hoge niveau kunnen tillen. Ik leer ze hoe ze o.a. hoe bloggen werkt en hoe je ze schrijft, hoe ze nieuwsbrieven versturen, hoe je een pitch geeft, wat er in je contentkalender staat en nog veel meer!
In een traject van 6 maanden leer ik je hoe jij op zelfstandige basis je eigen bedrijf online zichtbaar kan maken. 
Vraag ernaar! Of lees hier meer over Master Your Online Flow.
 
Ja, ik wil een PEPtalk: Meld je hier aan.

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required