fbpx
Contentkalender 3 - Nobel Analytics

De kracht van een contentkalender

0

De kracht van wat …?
De kracht van een contentkalender… een marketingkalender… oftewel een excelsheet of een worddocument (kalender) waar je op bijhoudt welke teksten (content) je gaat delen op je social media.
Het betekent dat je van te voren gaat bedenken wat je gaat delen op social media.
Dat je van te voren beslist waarover je berichten gaan.

Is dat moeilijk?
Ja… en nee.
Het is vooral wennen, omdat je nu vooruit gaat denken en misschien ook wel vooruit gaat werken.
Dat is een andere methode dan wanneer je elke week in de stress schiet omdat je iets op Facebook wilt plaatsen en niet weet wat je kunt of moet  delen, omdat je er simpelweg niet over na hebt gedacht.

Ontdek nu de kracht van een contentkalender.
Een contentkalender is een overzicht dat je bijhoudt waarin je je onderwerpen vooruit plant. Je bedenkt vooraf wat je wilt vertellen en je noteert dat in de kalender, zodat je elke week, of elke 2-weken, of elke maand weet waar je het over gaat hebben.

Denk maar eens aan tijdschriften. Zij weten hun onderwerpen al maanden voordat het tijdschrift wordt uitgebracht. Ze moeten namelijk interviews inplannen, foto’s laten maken en grafisch vormgevers aan de slag hebben, lang voordat het tijdschrift in de schappen ligt.
Dat ga jij ook doen!

En ik help je daarbij door je uit te leggen hoe jij een contentkalender kunt opzetten.

1. bepaal het aantal berichten dat je per week wilt plaatsen. 
Wanneer je nog niet gewend bent om veel Facebook- (of LinkedIn)berichten te plaatsen, zet dan een haalbaar doel voor jezelf.
Bijvoorbeeld: 3 berichten per week.
Ben je al iets verder, beslis dan dat je 4 of 5 of misschien wel 7 berichten per week gaat plaatsen.

2. kies de dagen waarop je je berichten wilt plaatsen.
Bij LinkedIn kun je niet nakijken wanneer je publiek online is.
Bij Facebook kun je een week terugkijken:
– ga je naar je zakelijke Facebookpagina en log in.
– klik op Statistieken en vervolgens op Berichten.
– check op welk 3 (of meer) momenten de meeste mensen aanwezig zijn en beslis dat dat voor nu jouw 3 momenten worden om berichten te plaatsen.

Contentkalender 1 - Nobel Analytics.nl

 

3. beslis welk type berichten je wilt plaatsen. 
Wil je inspireren, wil je oefeningen geven of wil je tips geven over jouw vakgebied?
Misschien wil je mensen oproepen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of wil je dat ze naar je workshop komen. Deel je berichten in op type berichten.
Ga je voor 3 berichten per week dan kan dit er als volgt uitzien:
Bericht 1. blog + link naar blog
Bericht 2. extra tip of advies aangaande je gekozen thema van deze maand
Bericht 3. praktische oefening (ook weer in het thema van deze maand)
(en dan kan bericht 4 altijd: aanmeldingen voor je nieuwsbrief vragen)

4. denk aan je doelgroep.
Welke vragen stelt je doelgroep/ je klant altijd aan jou?
Stel je bent een coach. Met welke vragen komen klanten bij jou?
– hoe kom ik uit mijn winterdip, mijn wintersleur?
– ik heb het idee dat ik niet kan ontspannen, hoe ontspan ik nu echt?
– hoe blijf ik in een goede flow? hoe hou ik dat vol?
– hoe gebruik ik de positieve invloed van het lenteweer?
Geef in je Facebookberichten antwoord op deze vragen.

5. deel je contentkalender in.
Denk per maand. Bedenk eerst welk thema’s, onderwerpen je kunt gebruiken die je als rode draad voor je onderwerpen kunt gebruiken. De seizoenen of gebeurtenissen in een maand kunnen een handige leidraad zijn.
Denk maar aan de Allerhande van Albert Hein. Elk jaar en elke maand (bijna) dezelfde onderwerpen steeds in een nieuw jasje. De Paas brunches, de BBQ’s, de Kerstdiners blijven terugkomen, telkens met een andere thema. Gezond, biologisch of met een ander smaakje.

Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt voor Facebookberichten. Dat kun je hier downloaden.
Je ziet dat ik er alleen maar berichten op zet die jij zelf maakt. Items die voorkomen in jouw praktijk.
Daarmee zet jij jezelf als kenner in de markt, als expert op jouw vakgebied. En op die manier krijg jij ook volgers en uiteindelijk nieuwe klanten die bij jou passen.

Nu ben ik nieuwsgierig naar jou.
Hoe creëer jij een flow voor de berichten op jouw zakelijke Facebookpagina of op je LinkedIn tijdlijn?
Heb je nog tips die je met mijn lezers wilt delen?

Plaats je tips, vragen of opmerkingen onderaan deze pagina.
Dank je wel!

Op jouw online kracht!

Josine 

 

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Ha die Josine,
    Dit is een waardevol blog. De content kalender is iets waar je aan moet wennen. Ik gebruik het wel, maar niet consequent genoeg. Heb ik weer een leuk idee, schrijf ik weer een stukkie. En ja, waar plaats ik het dan.

    Ik heb je kalender gedownload en ga ‘m gelijk gebruiken. Deze ochtend is nl. content schrijven ochtend.

    Fijne dag en dank je wel.
    Michaëla

    • Hei Michaëla,
      bedankt voor je reactie!
      Het is inderdaad wennen. Daarnaast is het ook handig voor als je op vakantie gaat en je berichten wilt vooruit plannen. Dan heb je overzicht en je blijft online actief.
      Succes met de contentkalender en het schrijven!
      Groet! Josine

  2. Beantwoorden

    Super tips weer en praktisch.
    Een tip van mij? Volhouden! Je niet laten afleiden als je geen likes krijgt of maar een. Ze zien je toch wel en daar gaat het om. Blijkbaar scoort een hond of een baby of lekker eten meer likes dan waardevolle content maar dat wil niet zeggen dat het niet gewaardeerd wordt.

    • Dank je voor je tip, Gabriela.
      Volhouden is heel belangrijk!
      Geen likes wil inderdaad niet zeggen dat mensen je niet zien. Ze zien je echt wel, ze willen gewoon niet altijd liken of reageren.
      Groet! Josine

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required
%d bloggers liken dit: