fbpx
201811 - de 5 meest gemaakte fouten op LinkedIn (1)

De 5 meest gemaakte fouten op LinkedIn

20 november, 2018 , In: Doelgroep, LinkedIn, Online communicatie, Online Groei , With: No Comments
0

Afgelopen jaren heb ik al honderden LinkedIn profielen bekeken, nagekeken en van feedback voorzien. Toch verbaas ik me nog steeds over een aantal fouten die structureel gemaakt worden. 

En dan heb ik het deze keer NIET over je zakelijke foto (die je op LinkedIn toch echt moet hebben) en ik heb het ook NIET over een GOEDE headline –> daarover kun je hier een video vinden: Zo maak jij je Sexy* headline voor LinkedIn.  

Ik heb het echter wel over deze 5 fouten die je maakt op LinkedIn, waardoor je nieuwe leads mist én opdrachten. 

  1. Geen contactgegevens  
    Ik kan nergens zien hoe ik je kan bereiken. Niet in je summary en niet in je werkervaring.
    Misschien staat het wel in je contactgegevens… echter als wij nog niet gelinkt zijn en de instellingen staan fout, dan zie ik je mobiel en je e-mailadres niet.
  2. Niet de juiste contactgegevens
    Als wij gelinkt zijn, kan ik bij ‘contactgegevens’ op jouw profiel, je e-mailadres zien. 
    Echter, ik zie hier heel vaak een ‘gmail’, ‘hotmail’, of ‘yahoo’ – adres staan. Wanneer ik dan een bericht stuur via LinkedIn, komt dit aan in de inbox van een privé-account wat door bijna niemand bekeken wordt. Ook niet door een ondernemer, die toch graag nieuwe klanten wil…

    Mijn advies: zet hier je bedrijfse-mail in of je werke-mail. 
    Ik krijg wel eens van mensen terug dat ze bang zijn dat ze niet meer kunnen inloggen met hun werke-mailadres, mochten ze onverhoopt ontslagen worden. 
    Bij instellingen kun je (altijd) een tweede e-mailadres opvoeren waardoor je altijd toegang blijft houden tot je LinkedIn profiel. Wanneer je je tweede e-mailadres primair maakt, wordt dat ook je inlogadres. 

  3. Geen call-to-action
    Zeker als je ondernemer bent, heb je een call-to-action nodig; een link naar iets wat interessant is voor je doelgroep. 
    Een link naar je blog of naar je gratis weggever. Al is de call-to-action om contact met jou op te nemen of om met je te linken. 
    Zorg dat je mensen die jouw profiel komen bekijken iets meegeeft waar ze iets mee kunnen. 
  4. Een verlopen LinkedIn profiel 
    Oude informatie en incompleet… In mijn trainingen komen mensen die voor het eerst in jaren hun profiel weer eens zien.
    Ik weet dat het niet over leven en dood gaat, maar heb je niet in de gaten dat je online opgezocht wordt? En dat wanneer men zoekt op jouw naam, dat je LinkedIn profiel meestal bovenaan staat in de Google zoekresultaten?

    Wat ik ook merk is dat mensen een incompleet profiel hebben. En nee, ik heb het niet over functies van meer dan 10 jaar geleden of functies die er niet meer toe doen. Ik heb het over huidige functies.  
    Er wordt wel veel geld uitgegeven aan een website waarop alles moet kloppen, en we vergeten ons eigen LinkedIn profiel, ons eigen reclamebord! 

  5.  Je schrijft alleen over jezelf
    Ik zie LinkedIn als één groot netwerkevent met jouw profiel als gratis reclamezuil, een reclamezuil van deze tijd. Daar staat dus niet op wat jij allemaal goed kunt en waarom dat mensen jou moeten inhuren. 
    Nee, daar staat op wat jij allemaal voor een ander kunt betekenen. Daar staan dingen waardoor degene die het leest, zich tot deze materie voelt aangetrokken, zich voelt begrepen. En dat heeft er niet mee te maken of je betrouwbaar, eerlijk of servicegericht bent. Het heeft ermee te maken dat je uitlegt wat dat dan is, voor jouw doelgroep. 

Een LinkedIn profiel maken, daar moet je tijd voor uittrekken, voor gaan zitten, over nadenken. 
Net zoals je doet voor het maken van je website, voor het maken van je prijskaart of menukaart waar je producten op staan. 

Het vraagt van je dat je naar jezelf en naar je eigen bedrijf kijkt alsof jij de online marketeer bent. 
Het vraagt van je dat je even een andere pet opzet. 
Zodat je op een professionele marketing manier naar jezelf kijkt. 
Zodat je de juiste informatie plaatst. 
Informatie waardoor jouw doelgroep zich tot jou aangetrokken voelt. 

Voor de ene is dat makkelijker dan voor de ander. 
Voor de een is dat ook duidelijker dan voor de ander. 

Heb je hulp nodig bij het formuleren van je LinkedIn profiel? 
Heb je hulp nodig bij het ontdekken van je doelgroep op LinkedIn? 
Neem dan contact met me op via josine@nobelanalytics.nl of via 06-54671054. 

Ik heb verschillende producten op het gebied van LinkedIn waar ik je online of persoonlijk mee kan helpen. 
Zoals: 

En hou de website en de PEPtalks in de gaten voor nieuwe LinkedIn trainingen. 

Want stel je eens voor… dat je een LinkedIn profiel hebt waar je gewoon trots op kunt zijn! 
Hoe gaaf zou dat zijn?! 

 

Op jouw Online Kracht! 

Josine 

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required