De contentkalender, zo werkt dat!

De contentkalender; zo werkt dat!

27 februari, 2018 , In: Doelgroep, Online Groei, Social media , With: No Comments
0

Het belang van een contentkalender is net groot als het belang van je agenda.
Wil je weten wat je per dag / week / maand te doen hebt, dan hou je een agenda bij.
Wil je weten wat je per dag / week / maand gaat plaatsen op je social media, dan hou je een contentkalender bij.
Het klinkt zo makkelijk en toch…

Waarom is die contentkalender zo cruciaal?
Omdat je DRUK bent.
Je hebt een leven, er gebeurt van alles de hele dag, je bent bezig.
En terwijl je bezig bent, vergeet je dingen. Grote dingen, kleine dingen.
Er komt van alles tussendoor, het leven haalt je in en… chaos neemt het over. Je dagelijkse activiteiten worden aan de kant geschoven en voor je het weet, is er alweer een week of zelfs maand voorbij en heb je NIETS op je social media gepost.

En je weet dat het gebeurt. Ik zie je hoofd knikken terwijl je dit leest! ūüėČ
You are only human.

En nee, een contentkalender is geen wondermiddel waardoor je nu opeens minder druk bent, alles volgens het boekje gaat en je niets meer overkomt.
Je contentkalender heb je om je op het goede spoor te zetten en te houden.
Want…
het wordt tijd dat je social media als een serieus onderdeel van je bedrijf gaat zien.
Het is je toegang tot potenti√ęle klanten, je acquisitie, het is je reclame, je netwerk.

En zolang jij social media behandelt als ‘iets wat erbij komt‘, als ‘iets lastigs‘ en als ‘iets wat de stagiaire kan doen‘ dan ziet iedereen dat terug in je berichten en updates en dan moet ik naar je luisteren als je tegen met zegt dat social media voor jou niet werkt…

Daarom deze blog.
En daarom het verzoek om onderstaande stappen die ik je hier geef, te volgen en te beginnen met het maken van een goed plan voor je berichten (inhoudelijke berichten). Ik beloof je dat als je dit consequent volhoudt gedurende een maand, dat je echte, meetbare resultaten zult zien Рnet als mijn klanten. En net als alle andere ondernemers die de kracht van online zichtbaarheid serieus nemen.

Wat moet er in je contentkalender staan?

Alles wat helpt om georganiseerd te blijven!

Het kunnen dingen zijn als het type inhoud dat op elke dag van de week of maand moet worden geplaatst. Bijvoorbeeld: je plaatst elke dinsdag een video, elke donderdag een artikel-link en om de maandag vermeld je je eigen blog. Misschien heb je een terugkerend thema zoals een motivatiepost op maandag of een wekelijkse vraag op woensdag. Als je dat al doet, voeg dit dan toe aan je contentkalender. En terwijl je je terugkerende inhoud inplant, zie je de gaten waar je mogelijk aanvullende inhoud moet plannen. OF, je kunt zelfs zien dat je ergens teveel berichten hebt staan.

Je zou ook de inhoud van elk social media platform moeten overwegen. Misschien wil je 3 keer per week op LinkedIn of Facebook een bericht posten. Daar staat tegenover dat je op Twitter 3 keer per dag iets kunt plaatsen. Je contentkalender moet rekening houden met deze volumeverschillen en met de typen inhoud die je wil delen.

Maar eerst ga je je agenda-organisatie naar een heel nieuw niveau brengen …

Kies je agenda

Dit lijkt misschien onbelangrijk, maar het kiezen van een agenda of kalender die voor jou (en/ of je team) werkt, is super belangrijk voor het succes ervan.

Heb jij iets fysieks nodig, iets dat je in je handen kunt pakken of op je bureau leggen? Iets dat je constant kunt zien?
Kies dan voor papier: een bureaulegger of bureaukalender of iets wat je aan de muur kunt hangen.
Als dit jouw stijl is, zal een Google-agenda of een andere digitale agenda niet zo goed werken omdat je dit makkelijk kunt negeren of vergeten.

Ben je daarentegen wel gewend om met de pop-upherinneringen van de digitale kalender te werken, dan heeft dat misschien je voorkeur.

Organiseer jij jezelf door overal post-its te plakken, doe dat dan.

Of als je een 3D-kalender wilt maken, doe het, ga ervoor… Ok√©, dat is misschien overdreven… maar je begrijpt vast wat ik bedoel.

Wat je stijl ook is, kies het beste type agenda of kalender waar jij het meest aan hebt.

Organiseer je agenda

Beslis hoe je agenda eruit gaat zien.
Werk je graag met kleuren? Geef elke social media een kleur.
Werk je liever met blokken tijd? Plan dan op bepaalde tijden in dat je bezig gaat met content voor social media te schrijven of dat je foto’s gaat maken.

Segmenteer je tijd

Weet je waarom zoveel mensen moeite hebben om geweldige content te maken? Omdat ze het niet van plan zijn.
Weet je waarom sommige mensen altijd mooie, waardevolle inhoud krijgen? Omdat ze er plannen voor maken.

Plan wat je elke week of maand moet doen om je resultaten te bereiken.

Als je bijvoorbeeld weet dat je een workshop gaat geven, dan weet je ook dat je 6 weken van te voren dient te starten met een campagne. Dat niet alleen, daarvoor had je ook al berichten moeten maken die de mensen leiden naar deze workshop, naar dit onderwerp.

Bij 3 berichten per week, 6 weken van te voren, kun je al tellen hoeveel berichten je nodig hebt. Je kunt ook al bedenken wat de verschillende onderwerpen per bericht kunnen zijn, je weet het onderwerp van je blog en de inhoud van je nieuwsbrief.
Je kunt ook je foto’s al (laten) maken of kiezen op websites als Pixabay, Pexels of Unsplash.

Als je als deze berichten, blogs en nieuwsbrieven op één dag zou kunnen maken? Hoeveel tijd (en moeite) zou jou dat niet schelen?!

Plan Wekelijks, Maandelijks en Jaarlijks

Er zijn een aantal dingen in het leven en in het bedrijfsleven die als een constante voorbijkomen. Ik denk aan vakanties, feestdagen, seizoenen, noem maar op. En als je wekelijks een livevideo doet, is dat ook een constante. Als je een maandelijkse nieuwsbrief hebt, ook. En dus ook als je regelmatig  promotiecampagnes doet.

Dit zijn allemaal dingen die in je contentkalender moeten voorkomen en worden gepland.

Ga je bijvoorbeeld campagne voeren voor het 5-jarig jubileum van je bedrijf, dan moet je dat ruim van tevoren plannen. Je weet dat het eraan komt! Dus wacht niet tot de week ervoor om wat inhoud bij elkaar te gooien. Bekijk het in plaats daarvan maanden van tevoren en weet wat je strategie voor de campagne gaat worden en plan vervolgens die mijlpalen en deadlines in op die kalender zodat je weet wat er van jezelf verwacht wordt en je dus op het goede spoor blijft!

Hou rekening met het onverwachte 

Terwijl met je contentkalender helemaal on track blijft,  staat je leven natuurlijk niet stil.

Misschien krijg je wel een onverwachte prijs of die ene grote klant. Misschien gebeurt er iets op jouw vakgebied wat je meteen moet delen of waar je per direct iets mee moet doen. En misschien gebeurt er iets kleins of iets dramatisch waardoor de inhoud die op je contentkalender staat totaal overbodig wordt en je moet stoppen met het plaatsen hiervan.

Hou hier rekening mee.
Het kan zijn dat je een bericht extra gaat plaatsen over iets dat per direct getoond moet worden. Het kan ook zijn dat je je van te voren gemaakte berichten een week opschuift. En het is natuurlijk ook mogelijk dat je alles on hold zet naar een nader te bepalen datum. Misschien omdat je workshop niet door kan gaan of omdat er iets in je privéleven gebeurt.

Bewaar altijd de inhoud, de berichten/blogs die je gemaakt hebt voor het moment dat je er weer klaar voor bent en wel weer van start gaat.

Er zijn vele manieren om contentkalenders voor sociale media te maken.
Belangrijk vind ik dat je er eentje vindt, die voor jou werkt!

Daarom is het ook zo belangrijk dat je weet op welke manier jij (en je team) het beste werken en hoe je elkaar het beste verantwoordelijk kunt houden. Daarop richt je jouw best-werkende contentkalender in en voer je jouw contentstrategie uit.
Eindelijk met resultaten.

 

Op jouw Online Kracht! 

Josine

Ps. Snap je wat ik met een contentkalender bedoel, maar heb je geen idee hoe je dat moet aanpakken OF heb je geen zin om dit allemaal zelf te doen? Plan dan een PEPtalk met me in. Dat is een uur sparren met mij. We bekijken wat jouw mogelijkheden op social media zijn en ik vertel je wat ik voor jou kan betekenen.

Klik hier om je aan te melden voor de PEPtalk.

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required