fbpx
202009 - LinkedIn cijfers & analyse

Cijfers op LinkedIn, waar ga jij op letten?

15 september, 2020 , In: LinkedIn, Online communicatie, Online Groei , With: 2 Comments
0
Cijfers en analyses zijn de basis van je business en ook van je LinkedIn.
Je vindt cijfers niet leuk?
Die van LinkedIn zijn makkelijk te vinden, eenvoudig te volgen en ik geef je nog een paar tips over hoe je ze kunt verbeteren.
Now we’re talking! 
 
Daarbij, als je dan als Introverte Ondernemer toch hebt besloten dat je meer met LinkedIn wil doen en gedachten hebt over meer berichten plaatsen en meer connecties maken, dan wil je toch zeker weten of je ermee scoort, of je effectief bent? 
 
So, let’s do this. 
 
5 Cijfers op LinkedIn die je in de gaten wil houden. 
En hoe je er invloed op kunt uitvoeren.
 
1.aantal connecties dat je hebt (en het aantal volgers)

Een groot kwalitatief en betrokken netwerk XL’t jouw business, XL’t je kansen. Streef er altijd naar om je netwerk te vergroten. 

Start je 0-meting: Zoek nu op hoeveel connecties je hebt en noteer dat nummer in je notitieboek. (Ga op LinkedIn naar “Mijn netwerk” en zie aan de rechterkant het #aantal connecties staan.)  

 
Nu kun je ook volgers hebben. Dat zijn mensen die niet met je willen connecten, zij willen je eerst volgen om te bekijken wat je doet en of het nu aanstaat. 
Je kunt zelf beslissen of je wil dat je profiel op enkel VOLGEN staat of dat je ook wil dat mensen met je kunnen linken. (dat doe je bij Instellingen en Privacy > Zichtbaarheid van uw activiteit op LinkedIn > Volgers). Mocht je populariteit te groot worden dan kun je ervoor kiezen dat mensen je alleen kunnen volgen. Dat is wat bekende mensen in jouw vakgebied doen. Bij de echte grote bekende mensen zoals Brian Tracy, JLo, Oprah, staat deze knop sowieso op VOLGEN. Op LinkedIn kun maximaal 30.000 connecties hebben en deze personen hebben soms wel 3 miljoen volgers. 
 
Het aantal volgers dat je hebt, zie je op je eigen profiel pagina. Scroll naar beneden onder UW Dashboard en daar vind je Activiteit en in mijn geval 3.185 volgers. 
Voor de oplettende onder jullie heb ik dus 84 mensen die mij volgen en niet met mij gelinkt zijn. 
 
Jouw cijfer zou in dit geval minimaal gelijk mogen zijn. Dus het aantal connecties = gelijk aan het aantal volgers. 
 
 
Start je vervolgstappen: Hoeveel kwalitieve en waardevolle connecties wil je graag? Met hoeveel zou je willen groeien? 
Zorg sowieso ervoor dat je er 500+ hebt, zodat je voor LinkedIn termen een netwerker bent. Meestal red je 250-300 connecties wel op het moment dat je met iedereen linkt die je kent. Nu gaat het erom, dat je je netwerk groeit en je aanwent om met mensen de linken die je nog niet kent en wel beter zou willen gaan kennen. 
Dat is je doelgroep. De mensen waarmee je graag iets samen doet. 
 

MEER connecties: de som.
Stel je wil 500 nieuwe connecties erbij op 31-12-2020. Dat zijn vanaf 15 september nog 15 weken (van 5 werkdagen) = 75 dagen. 
500 delen door 75 = 6,7 mensen die je per dag wil toevoegen aan je netwerk. 
Omdat niet iedereen je wil toevoegen (sorry ;-)), ga je meer mensen om een connecties vragen. Rond het af naar boven en bepaal dan dat je 10 mensen per dag een uitnodiging (yes, een persoonlijke uitnodiging) stuurt. Mocht het aantal mensen dat met jou wil connecten tegenvallen, dan dien je meer mensen te vragen. 

 
2. Het aantal mensen dat je profiel bekeken hebben

Oftewel het aantal Profielbezoekers (dit zijn unieke bezoekers). Te vinden op je LinkedIn homepage onder je pasfoto aan de rechterkant. 

Dit cijfer staat laag op het moment dat je niet actief bent op LinkedIn, of heel weinig. Je beweegt niet in dit netwerk, niemand ziet je, je valt niet op, dus niemand komt je bekijken. 
 

Ga naar je profiel en KLIK op dit nummer. 

 

Je kunt hier 90 dagen terugkijken en per week zie je of mensen meer of minder je profiel bezocht hebben (was niet zo’n beste week voor mij vorige week ;-). 
Deste meer mensen je profiel bekijken, deste groter je kansen op business zijn. Daarom wil je dat je profiel meer bezocht wordt. 

 
Start je 0-meting:  Kijk nu naar jouw eigen aantal profielbezoekers. Neem de laatste 6 weken over in je notitieboek. Tel de aantallen bij elkaar op. Bij mij is dat 188. 
Besef je wat dit wil zeggen? 188 mensen die op mijn profiel hebben gekeken, die delen hebben gelezen en oftewel met me gelinkt zijn, of niet. 
Maar wacht even: 188 mensen – dat is gemiddeld 31 verschillende personen per week. Ha, zoveel verschillende mensen zie ik in mijn live wereld niet. En jij? 
 
MEER profielbezoeken: hoe?
Door waardevolle content voor je lezers te posten. Dus berichten, blogs, video’s zodat vaker langskomt op de tijdlijn van je connecties. Het aantal gaat nog verder omhoog als die connecties jouw post een Like geven of een Comment, want op dat moment komt jouw post op hun tijdlijn en zien hun connecties jouw bericht en zijn wellicht geïnteresseerd in wie jij bent. (Een hele goede headline helpt ook, want die is nl. ook zichtbaar.)
 
 
Zie hier bij deze post. Mijn connectie Marvin Schrooth (1e lijns) vindt een bericht interessant van 2 mensen die beiden niet in mijn netwerk zitten (2de lijns) en waar ik – indien ik ze interessant vind – ze kan toevoegen aan mijn netwerk of gaan volgen. 
 
Zie je ook dat je de headline van de 2de lijns connecties kunt zien?!! 
 
3. Mensen die je updates gezien hebben 

Of ook wel genoemd, Personen bekeken uw bijdrage. Zie hieronder: 102 mensen. 
102 personen bekeken dus de laatste bijdrage die je geplaatst hebt, je laatste post op je tijdlijn. Is dat nu een blog geweest, dan staat hier misschien 4 of 8 want vaak is dat minder dan een post op de tijdlijn. 

 
Ook hier kun je op klikken. 
en daar kun je zien welke berichten dit zijn en ga ik je vertellen hoe je hiermee aan de slag kunt. 
 
 
 
 
 
 
 
>>> Volg het aantal views van je geplaatst posts en berichten 
Onderaan dit bericht zie je staan: 1.569 personen bekeken uw bijdrage in de feed. 
Betekent dat bij 1.569 personen dit bericht is voorbij gekomen.

34 mensen hebben dit interessant of geweldig gevonden en 3 hebben commentaar gegeven. 
 
Hoe waardevoller jouw content is, hoe meer mensen een like geven en bij deste meer mensen jouw bericht voorbij komt. Dat niet alleen. 
Als mensen met een kwalitatief en actief netwerk dit liken en delen, wordt het aantal views alleen maar hoger en hoger. 
 
 
 
 
Ga naar je profiel > scroll naar ACTIVITEIT > klik op ALLES WEERGEVEN en kies dan voor BIJDRAGEN. Dat zijn nl. de zaken die jij zelf gedeeld hebt op je tijdlijn. 
 
Start je 0-meting:  Dat kun je op 2 manieren doen. Je begint nu met het bijhouden van de berichten die je maakt + het aantal likes / comments + het aantal views in een exceloverzicht. Lees verder bij MEER views krijgen.
Of je telt terug: neem de berichten van de laatste 4 weken (maand). Tel nu per week het aantal views (likes en comments apart) bij elkaar op, tel de 4 weken bij elkaar op en deel ze dan door 4. Nu heb je het gemiddelde van 4 weken (een maand). Dit is je 0-meting. En daar wil je uiteraard meer van maken. 
 
MEER views krijgen: hoe?
Door MEER en goede content te maken en te delen… een inkoppertje. 
Ik bewaar alle content die ik maak in een excelsheet en per maand kijk ik terug naar de berichten en zet er in de kolommen achter hoeveel likes, comments en views ik per bericht krijg. Zo kan ik ze makkelijk optellen en delen om het gemiddelde te krijgen. 
Ook kijk ik apart naar berichten: welke post heeft de meeste likes (maak ik groen), en welke zijn runner-up (maak ik geel). Dan kijk ik naar de post. Wat is het voor iets, waar gaat het over, wat is de begin-zin, is het met foto – welke foto?, video, gewoon alles. 
Daarna ga ik eraan werken om een vergelijkbare post te maken, zodat ik de volgende keer weer veel likes en comments krijg. 
 
 
4. Tel je engagement percentage uit
Nog even terug naar de post hierboven: 1.569 personen/ views, 34 mensen hebben dit interessant of geweldig gevonden en 3 hebben commentaar gegeven. 
Nu ga je je ENGAGEMENT percentage uitrekenen. 
Dat is het percentage mensen die je bericht gezien hebben, ten opzichte van de mensen die er ook iets mee gedaan hebben (liken, reageren, delen). 
 
 
Dus in dit geval:      37 
                             —— x 100 = 2,36% engagement rate
                             1.569
 
Handiger is om dit te doen per maand, zodat je echt ziet of je groeit. En zeker, als je het per bericht doet, zie je het meteen. 
 
5. Vermeldingen in zoekopdrachten
In je dashboard op je profiel zie je ook dit cijfer staan. 
KLIK erop en je komt op een pagina uit waar je ziet dat dit de zoekresultaten zijn van de vorige week (het is nu 15 sept). 
 
 
 
Start je 0-meting:  Dat is gewoon dit nummer in je notitieboek noteren. 
Kijk nu ook even naar dat cijfer links: het #aantal personen dat je profiel bekeken heeft. 
Bij mij is dat: 265 profielviews en 142x vermeld in een zoekresultaat. Er zijn dus meer mensen die op mijn profiel kijken dan dat ik gevonden wordt. 

>> Staan de cijfers andersom: bv. je komt 100x naar boven bij een zoekresultaat en er zijn maar 50 mensen die jouw profiel bekijken, dan is dat iets om aan te werken. 

 
MEER naar boven komen in de zoekresultaten: hoe?
In bovenstaande afbeeldingen zie je de TREFwoorden die door zoekers gebruikt werden. 
Het kan zijn dat hier een woord tussen staat waarop je niet gevonden wil worden. Je geeft dan met je profiel het verkeerde beeld af. 
Toen ik mijn bedrijf net begon was ik een webanalist en daar werd ik ook vraag op gevonden. Echter toen ik mijn bedrijf omgooide naar LinkedIn werd ik het eerste half jaar nog steeds op webanalist gevonden. Door dit woord uit mijn profiel te halen en ook door meer berichten over LinkedIn te plaatsen, is dat nu veranderd in wat er nu staat. 
En het woord Directeur… tja wat ik daarmee moet? 
 
Dus:
– delete de zoekwoorden op je profiel waar je niet op gevonden wil worden. 
– voeg de zoekwoorden toe waarop je wel gevonden wil worden.
– werk Vaardigheden en Onderschrijvingen bij: hier kun je 50 zoekwoorden kwijt over je business. 
 
 
Nou, dit is absoluut een langere blog geworden dan ik voor ogen had… doch ik ben er heel blij mee, hoop dat dit voor jou ook waardevolle informatie is. 
 
Wil je meer weten over LinkedIn? 
Kom dan naar één van de gratis webinars die de komende tijd gepland staan. 
Aanmelden doe je via deze link: Webinar: LinkedIn voor Introverte Ondernemers.
 
Op jouw online kracht! 
Josine 

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Heel interessant Josine.
    Ben het meteen gaan opzoeken. Nu heb ik nog niet veel op LinkedIn geplaatst dus alles van dit jaar er maar even bij gezocht.
    Ik heb de gratis versie dus kan geen zoekwoorden zien. Maar het geeft wel een idee. Valt mij ook op dat eigen posts beter geliked worden dan gedeelde posts van iemand anders.

    Kun je deze analyse ook voor Facebook en Instagram gebruiken?
    Groetjes Kitty

    • Hei Kitty,
      super dat je gekeken hebt! 

      Ook bij de gratis versie heb je zoekwoorden staan bij “Vermeldingen in zoekopdrachten”, misschien heeft jouw profiel ze niet omdat deze geen zoekwoorden gebruikt hebben.

      Ik denk dat je de gedachte zeker voor Facebook en Instagram kunt gebruiken! Misschien andere cijfers volgen en ja, zeker één keer per maand bijhouden om te zien hoe effectief je berichten en je profiel is. 

      Succes ermee Kitty! 

PEPtalk

Gratis eBook: 11 zaken die je per direct moet aanpassen voor een Sexy* LinkedIn profiel