fbpx
GA-blog Aqcuisitie Aandacht 4 - Nobel Analytics

Alles wat je aandacht geeft…

0

… dat groeit.
Ja, dat zeggen ze.

En ik heb gemerkt dat deels klopt.
Het klopt pas helemaal als je actieve aandacht aan iets geeft.
En in mijn geval, als ik online actieve aandacht geef.

Dus voor mijn social media betekent dat niet dat ik alle berichten van iedereen lees en daarmee uren van mijn tijd kwijt ben.
Het betekent wel dat ik op LinkedIn en Facebook berichten, tips en adviezen plaats over mijn diensten, blog en trainingen.
Het betekent wel dat ik op LinkedIn en Facebook op zoek ga naar mensen waarmee ik kan linken, die ik vervolgens weer uitnodig voor mijn PEPtalk of mijn zakelijke Facebookpagina of attent maak op mijn “Post” op LinkedIn.

Online Actieve Aandacht
Aandacht door online actief te zijn.
Door je bedrijf en de dingen die je doet te delen met anderen.
Niet meer alleen maar met je eigen klanten in een 1 op 1 behandeling of gesprek.
Nee, ook delen met andere mensen.
Delen om zodoende te laten lezen waartoe jij in staat bent, wat jij kunt betekenen voor een ander.
Delen om je online bekendheid te vergroten, te verwijzen naar je website en zo nieuwe klanten en meer business te krijgen.

Dus geef je online actieve aandacht,
dan heb je online groei.
en ook online meetbare resultaten.

En die meetbare resultaten vind je terug in Google Analytics, het meetsysteem voor jouw website.
Google Analytics meet o.a. hoeveel bezoekers je hebt op je website, waar ze vandaan komen en hoe lang ze op je site blijven.

Ja, dus ook waar mensen vandaan komen.
En ja, dus ook die verwijzing naar je website vanaf Facebook, LinkedIn of Twitter.
En ja, je kunt dus zien welke van jouw social media hier de beste resultaten in behaald.
Want zo is het wel, voor het ene bedrijf en die ene persoon doet Facebook het beter, voor de ander is dat LinkedIn en voor weer een ander is dat Twitter of misschien wel Instagram… Het verschilt per bedrijf en per persoon.

Analyseer nu je online actieve aandacht
Ga naar Google Analytics en log in met je Google accountgegevens.

Zet je kalender op één hele maand:
GA-blog Aqcuisitie 1a - Nobel Analytics

Ga vervolgens naar Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen:

GA-blog Aqcuisitie 1 - Nobel Analytics

Aan de rechterkant zie je deze informatie staan:

GA-blog Aqcuisitie 2 - Nobel Analytics

Uitleg:

  • Er zijn 244 mensen via Social media naar mijn website gekomen. (waarvan 181 oftewel 74,18% in de maand januari 2016 nieuw zijn)
  • 211 Mensen hebben Direct www.nobelanalytics.nl in getypt of hebben op een link in een mail geklikt (nee, niet mijn nieuwsbrief – dat staat ergens anders)
  • Bij Organic Search staan 154 mensen die mijn site bereikt hebben via een zoekwoord, waarschijnlijk via Google. Klik ik hierop dan zie ik dat 95% van de zoekwoorden “Not Provided” is. Met andere woorden, deze zoekwoorden krijg ik niet van Google omdat ik een gratis account hebt.
  • Referral: 36 mensen hebben mijn site via een andere site gevonden. Hier zie ik ook de links vanuit mijn nieuwsbrief.

Klik je nu verder op Social… dan zie je dit scherm voor je:

GA-blog Aqcuisitie 3 - Nobel Analytics
Uitleg:

  1. Hier zie je dat 37,83% van mijn bezoekers via Social media komen.
    Wil ik hier meer van maken, dan moet misschien meer berichten plaatsen met een link naar mijn site of naar mijn blog.
  2. Het bouncepercentage is 81,97%. Vanuit Facebook is de bounce het hoogste. Bounce houdt in dat mensen naar je website komen en geen verdere vervolgactie ondernemen. Ze lezen (of niet) je pagina en sluiten de pagina weer af.
    Via Facebook link ik veel naar mijn blogs. Grote kans dat mensen alleen mijn blog lezen en daarna weer weggaan.
    Wil ik mijn bouncepercentage voor Facebook lager krijgen, dan kan ik erover denken om onder mijn blogs een Call To Action te plaatsen = mensen iets laten doen waardoor ze naar een volgende pagina moeten gaan.
  3. Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek: mensen via Twitter bekijken 3.29 pagina per bezoek aan mijn site.  Dat vind ik een prima gemiddelde. Jammer dat het maar 24 bezoekers zijn die via Twitter komen… LinkedIn doet het ook best goed voor mijn site. Ook jammer dat hier maar 15 bezoekers vandaan komen.
    Wil ik meer bezoekers trekken via Twitter, dan zal ik vaker en consistenter moeten tweeten mét link naar mijn site. Dit geldt ook voor LinkedIn.
  4. Gemiddelde tijd die mensen op mijn site besteden, per bezoek: ook hier zie je dat mensen via Twitter het langste blijven hangen. Daarna de mensen via LinkedIn. De bezoekers die komen via Facebook zijn snelle lezers: in 0:26 sec. hebben ze gezien wat ze willen zien.

Algehele conclusie
De kwaliteit van mijn bezoekers via Twitter en LinkedIn is best hoog. Deze mensen lezen een aantal pagina’s per bezoek en zijn dikke 4 minuten op mijn site. De bezoekers via Facebook zijn iets vluchtiger.
Wil ik meer kwalitatieve bezoekers krijgen dan is voor mij nu de conclusie dat ik meer ga inzetten op Twitter en LinkedIn mét links naar mijn website. Wellicht is het goed om ook wat meer Call To Actions (CTA) in mijn blogs te zetten, zodat mensen ook andere pagina’s gaan bezoeken of dingen downloaden.
Binnenkort start ook de communicatie voor mijn workshops weer. Daarvoor ga ik naar Facebook, ook Twitter en LinkedIn zetten.
Wat ik helaas niet terugzie is Instagram. Hoewel mijn aantal volgers groeien, klikt er vanaf Instagram dus niemand door.
Mijn conclusie voor mijn Instagramaccount: “What happens on Instagram, stays on Instagram.”;-)

Ik kan vanaf morgen beginnen met nieuwe berichten + links + CTA’s.
Zie ik dan ook resultaat vanaf morgen?
Nee!
Ik zie wellicht een kleine verandering in Google Analytics, niet genoeg om conclusies aan te verbinden.
Geef jezelf, je bezoekers en je website zeker 3 tot 6 maanden de tijd.
Daarna pak je deze blog er weer bij en analyseer je je Acquisitie opnieuw.

Ik ben erg benieuwd naar jouw vragen over Google Analytics.
Wat zou jij graag uitgelegd krijgen?

Laat je vraag achter in onderstaand reactieveld. En ontvang de eerste 4 hoofdstukken van mijn boek MASTER je website!
Dank je wel!

Het is erg leuk om online actief te zijn.
Het is nog leuker om te weten of het ook resultaat heeft.
Dit lees je uiteraard niet alleen terug in Google Analytics. Je merkt het uiteraard ook aan de reacties op social media, het krijgen van meerdere klanten of mensen die interesse hebben.

Sta in je kracht, van online actief zijn!
Josine 

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Ik ben net gestart en kan feedback en hulp echt wel gebruiken om meer mensen te bereiken.

  2. Beantwoorden

    Oei Josine, nu ik dit zo lees ben ik wel actief maar heb ik het niet duidelijk wat het effect daarvan is op mijn website. Goed om in dit blog weer de stappen te zien. Uitstel is niet meer van toepassing omdat ik het niet weet.

    Dank voor delen, ik ga aan de slag. Wordt vervolgd. Michaëla

    • Dank voor je reactie, Michaëla.
      Let op: omdat je zo actief bent, gaat het zelfs leuk worden om het bij te houden 😉

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required