fbpx
Volgers (1)

Hoe belangrijk zijn de aantallen volgers op je social media?

0

Hoe belangrijk is eigenlijk het aantal volgers op je zakelijke Facebook? Of het aantal connecties op LinkedIn? Is het iets waar je je doelen op stelt… of ja, hoe werkt dat?

Want als je een bedrijf ziet dat eenzelfde product of dienst heeft zoals jij, en dat met 8.000 volgers… tja, dan is dat wel iets om jaloers op te zijn! Dat zou zomaar iets kunnen zijn dat jij ook wil! En zeg nu eerlijk, er wordt altijd naar aantallen gekeken. Aantallen geven uiteindelijk toch weer of een account of persoon populair is… of niet.

En  dat ‘of niet’ daar wil ik eens even op doorgaan.
Want als een account dan zoveel volgers heeft, zitten daar dan wel de juiste volgers bij? Zijn het volgers van de juiste kwaliteit?

Om dit goed aan je uit te kunnen leggen, doen ik even net of je een winkel hebt in een winkelstraat. Stel je krijgt 40.000 bezoekers per jaar in jouw winkel. Dat zijn er 110 elke dag!! Wow, dat zou toch echt te gek zijn, niet? Zo’n winkel wil ik zelf graag hebben ;-).
En stel nu dat er maar 800 mensen per jaar interesse hebben in jouw product. En dat daarvan slechts 40 echt iets kopen in jouw winkel….
Dat wil dus zeggen dat jij geld en moeite stopt in personeel, relaties en marketing voor het opvangen van 40.000 mensen per jaar terwijl er maar 40 per jaar iets kopen.

Wat als nu 1.500 mensen per jaar naar je winkel komen – dat zijn 4 mensen per dag. Die het alle vier geweldig vinden wat je doet, het begrijpen en je tips en adviezen graag opvolgen. Bedenk je eens dat 2 daarvan elke dag iets kopen. Hoe zou je dat vinden?
Dus nu heb je 4 mensen per dag die interesse tonen in plaats van 110.
En je verkoopt aan 2 mensen per dag = 730 per jaar… in plaats van die 40 per jaar die ik hier boven noemde.

Welke winkel zou jij graag willen hebben?
Ik wil je graag duidelijk maken dat het gaat om de kwaliteit van je volgers. Je hebt er niets aan wanneer je heel veel volgers hebt, die geen interesse hebben in je product. Je wilt volgers hebben die betrokken zijn, die reageren op jouw berichten of die jouw berichten delen. Die kwalitatieve volgers heb je nodig om er meer te krijgen.
En ja, uiteraard je hebt aantallen nodig. Want zonder aantallen valt er niets te verkopen, krijg je geen inschrijvingen voor je nieuwsbrief en heb je niemand die je berichten liket.

Hou ook in gedachte dat het even duurt voordat je 500 volgers hebt, of 1.000 LinkedIn connecties. Het heeft tijd nodig en doorzettingsvermogen. Tuurlijk blijf je je doelen stellen voor aantallen en blijf je vragen voor volgers, en blijf je berichten sturen die de moeite waard zijn om te liken en delen.

En ondertussen ga je ook eens iets anders tellen:
– hoeveel mensen vinden je berichten leuk, reageren erop of delen ze = engagement percentage,
– doorkliks naar je website,
– je website aantallen naar aanleiding van campagnes.

Ik hoop van harte dat je vooruit kunt met deze blog. Dat je begrijpt hoe je naar social media nummers kunt kijken. En laat met dan ook even het volgende weten:

Welk nummer vind jij belangrijk voor jouw social media?

Ik vind het geweldig als je jouw reactie hieronder achterlaat. Dank je wel alvast!

Op jouw Online Kracht

Josine

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Het is altijd zoeken naar een evenwicht tussen de cijfers. Natuurlijk is het fijn dat de mensen je berichten liken en delen en er mensen naar je winkel komen. Daarnaast vind ik het ook fijn om te inspireren tot actie, ook als dat niet direct leidt tot mijn winkel.
    Met I Love Life wil ik inspireren om actie en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen welbevinden zowel zakelijk als privé. Een quote of blog kan daar al toe leiden, zonder dat het direct van invloed is op mijn winkel. Ik ben er namelijk van overtuigd dat zij die bij mij en mijn diensten passen ook werkelijk op mijn pad komen.

    Uiteraard is het wel goed om voor mijzelf daar cijfers aan te hangen van xx aantal likes, xx aantal LinkedIn-, twitter-. en mailcontacten. Door de juiste informatie en doorzettingsvermogen groeit dat gestaag.

    • Dank je voor je uitgebreide reactie!
      En wat een mooie gedachtes, Michaëla. Misschien heb je ook al gemerkt dat je niet alleen mensen bereikt die jouw berichten liken of delen, en dat je ook mensen bereikt die helemaal niets doen en toch jouw bericht gelezen hebben en erover nadenken. En je dat vertellen in een persoonlijk contact.
      Zeker volhouden met I love life, want dat platform zit vol met inspiratie om het ondernemende leven leuk te maken en daar willen we zeker meer van lezen!
      Ciao! Josine

PEPtalk

Gratis eBook: 11 zaken die je per direct moet aanpassen op je LinkedIn profiel

%d bloggers liken dit: