de 7 meest gemaakte fouten bij het bloggen (1)

De 7 meestgemaakte fouten bij het bloggen

0

I love Bloggen! 
Elke 2 weken stuur ik een blog uit. En dat doe ik nu al meer dan 2 jaar.

Wat me dat brengt?!
Eerlijk gezegd weet ik dat niet altijd.
*Soms blijkt namelijk een blog vaak gelezen te worden en niet geliket.
*Soms blijkt een blog niet gelezen te worden en weet ik echt niet waar het aan ligt.
*En soms wordt en de blog vaak gelezen, komen er veel commentaren op en spreken mensen mij erop aan.

Maar eigenlijk… is dat niet de echte reden waarom ik blog.
Eerlijk gezegd blog ik omdat ik mijn business wil verbeteren en laten groeien. Doordat ik blog over hoe je bijvoorbeeld kunt zoeken op LinkedIn, in de connecties van iemand anders, moet ik uitvogelen hoe dat werkt.
Terwijl ik blog, moet ik zoeken naar informatie om het zo goed aan jou uit te leggen.

Afgelopen week bijvoorbeeld ben ik gevraagd of ik Blog-trainingen geef. Ja, die geef ik. De laatste keer is wel al een jaar geleden dus ik moet er weer even induiken. En dat kan ik dan ook nu doen, terwijl ik deze blog maak en jou vertel over de 7 meest gemaakte fouten van het bloggen.

1. Je blogt niet vaak genoeg
Als hobbyist kunnen er weken, zelfs maanden tussen je blogs zitten. Dat maakt niet uit.
Ben je een zakelijk blogger, zorg voor je regelmaat. Wanneer je met regelmaat blogs maakt – en verspreid op social media – krijg je regelmatig traffic naar je website.
En je website is de plek waarop mensen iets van je kunnen krijgen of kopen.

2. Je weet niet tegen wie je praat
Het staat gelijk aan een brief schrijven. Wanneer je een brief of e-mail stuurt naar de leraar van je kind, schrijf je anders dan wanneer je je vriendin in Canada iets wil vertellen.
Zo ook met bloggen: je doelgroep is die persoon die je het aller-allerliefste als klant wil hebben. Door rechtstreeks tegen die persoon te praten, voelt iedereen die daar op lijkt zich aangesproken.

3. Je betrekt je lezer niet
Stel je lezers vragen en laat ze reageren. Meest praktische is om onderaan je blog een eenvoudige vraag te stellen waarop snel een antwoord gegeven kan worden.
En daarna moet jij natuurlijk wel reageren!

4. Je schrijft in teveel woorden 
Blablablabla… let op met het aantal woorden dat je gebruikt. Meestal als je je blog wil perfectioneren, groeit ook het aantal woorden.
Mensen scannen de tekst, dus gebruik kopjes en hou het to-the-point.
En ja natuurlijk, wanneer je een inhoudelijke blog maakt en iets uitlegt, kunnen er meer woorden nodig zijn.
En anders… tussen de 400 en 600 woorden is vaak genoeg.

5. Je schrijft te moeilijk
Schrijf in leesbare termen en eenvoudige taal.
Vermijd het gebruik van teveel vakjargon waardoor mensen niet meer snappen waar het over gaat.

6. Je promoot je blog niet
Wanneer jij een blog op je website plaats, gaat niemand daar vanzelf naartoe.
Je blog dien je te promoten op je Facebook, op je LinkedIn, Instagram, Twitter en zeker via je nieuwsbrief. Laat mensen weten dat je weer iets geschreven hebt en nodig ze uit om het te lezen.

7. Je vraagt niet wat je lezers willen lezen 
En daar maak ik me ook wel eens schuldig aan!
Ik schrijf nu iets waarvan ik denk dat je daar interesse in hebt… echter is dat ook zo???
Door te vragen wat mensen willen lezen, weet je zeker dat je iets schrijft waar zij op zitten te wachten.

Dus daarom is mijn vraag aan jou vandaag: Over welk onderwerp wil jij graag dat ik iets schrijf?
Zet je suggesties hieronder in de commentaarbox of mail ze naar josine@nobelanalytics.nl

Op jouw Online Kracht!

Josine 

PS. als bloggen je niet ligt, wat heel goed kan, overweeg dan eens om te vloggen, wat ook heel erg leuk is!

 

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required