Kom, ik help je op weg (1)

3 manieren om LinkedIn voor jou te laten werken

0

“Oh dat LinkedIn,
ik begin eraan en halverwege weet ik het niet meer. 
Dan laat ik het weer even links liggen. 
En na een tijdje wil ik er toch weer iets mee. 
Waarom loop ik dan toch na een tijdje stoeien weer vast…”

Dat is wat een klant laatst tegen me zei, en zij is niet de enige. 
Ik merk dat meer ondernemers moeite hebben om te weten wat ze op LinkedIn kunnen doen en waarom ze op LinkedIn iets moeten doen. 
En dat terwijl het zo’n waardevol platform is. 
Waar je zakelijk gezien zo goed op je plek kunt zijn. 

Het vergt wel dat je net iets anders moet denken, dan je op de andere social media platforms doet. 
De meeste andere social media zijn ingericht voor consumenten, particulieren.
Business to Consumer, dus dat je diensten aanbiedt aan consumenten. 
Bij LinkedIn is er alleen B2B: Business to Business. 
Natuurlijk zitten hier ook wel consumenten, echter zo denken ze niet op het moment dat ze op LinkedIn zijn. 
En voor jouw gedachtegoed is het praktischer om hierover heel zwart/wit te denken. 
Dan raak je ook minder in de war 😉 

Daarom geef ik je hier 3 tips over hoe je LinkedIn toch voor jou kunt laten werken, ook al zijn jouw klanten particulieren en werk jij B2C = Business to Consumer
1. Bepaal wie je op LinkedIn wil vinden

Zoals eerder gezegd; LinkedIn is een zakelijk platform, dus wanneer je op zoek bent naar particulieren, pubers of kinderen, kun je denken dat je hier niets te zoeken hebt. 
Echter niets is minder waar! 
Want particulieren horen ook bij anderen groepen, hebben gemeenschappelijke interesses of behoeftes. En op LinkedIn kun je hiernaar op zoek. 
Ik geef je twee voorbeelden. 

Stel je verkoopt vloeren/ gordijnen/ etc. aan de particuliere markt. 
Op LinkedIn ga je dan op zoek naar anderen die ook doen op het gebied van huizen inrichtingen aan de particuliere markt. Denk aan (interieur)architecten, stylingadviseurs, et cetera aan wie je je product kunt laten zien. Denk aan verkoop en verhuur makelaars, aan wie toch vaak de vraag wordt gesteld of ze mensen kennen die…  Je kunt zelfs op zoek naar bedrijven waarvan je in het nieuws hebt gelezen dat ze verhuizen of dat ze net gestart zijn en misschien een pand gaan betrekken. 

Stel je bent pubercoach, of helpt (kleine) kinderen. 
Die vind je in de regel niet op LinkedIn. De ouders kun je hier ook iets moeilijker aanspreken. 
Wat je wel kunt vinden, zijn de contactpersonen van instanties die zich met kinderen bezighouden. Organisaties die zaken voor kinderen regelen, naschoolse opvang of huiswerk begeleiders. Jeugdzorg, jongerenbegeleiders. 

Hoe zoek je op LinkedIn? 

In de bovenste balk type je je zoekwoord
Daarna kun je via Alle Filters oa. de locatie bepalen en of iemand 1e of 2e lijns connectie van je is. 

Aan je rechterkant kun je vervolgens een Zoekmelding aanmaken. 
Dat wil zeggen dat je 1x per week een e-mail krijgt met daarin alle mensen (geen locatiebepaling hier) die afgelopen week in hun profiel jouw zoekwoord vermeld hebben. 

EXTRA TIP! Wanneer je teveel zoekt op zoektermen, kan LinkedIn het volgende aangeven: “you’ve reached the commercial use limit”. In dat geval lees je even mijn blog daarover, want je kunt dit heel makkelijk omzeilen.  

2. Geef mensen meer dan alleen een hand

Op een live netwerkevent geef je niet alleen maar een hand, als je anderen ontmoet, je geeft meer. (Soms wel natuurlijk, maar deze mensen vergeet je meestal weer snel.) 
Degene waar je mee in gesprek raakt, onthoud je het langst en om die verbinding gaat het. 
Online kun je ook deze verbinding maken. En nee, dat doet jet niet door snel een uitnodiging sturen om te linken. Je stuurt mensen een persoonlijk bericht. 
En als iemand je uitnodiging heeft geaccepteerd zonder bericht terug te sturen, dan stuur jij gewoon nog een bericht. 
Dit alles met de onderliggende gedachte dat je contact wil maken, verbinding. 

👉Hoe je dat doet en welke teksten je kunt gebruiken, leer ik je in de praktische HowTo video: Zo Nodig Je Iemand Uit Op LinkedIn.  
Binnen 8 minuten weet jij precies wat je moet doen en waarom je het op dit manier moet doen!

3. Deel cadeaus uit

Ik zit inmiddels al zo’n 6 jaar bij het netwerk van BNI Limburg en hun credo is: Geven Loont. Want als je een keer iets geeft aan iemand, of je doet iets voor iemand, dan wil diegene ook iets voor jou doen, iets teruggeven. 
‘Geef’ daarom in je communicatie met anderen. Vraag in je persoonlijke uitnodigen waar jij ze mee kunt helpen, wat jij voor hen kunt doen. 

Online cadeaus kun je ook uitdelen door je blog te delen, een mooie passende spreuk of door mensen uit te nodigen voor een event. 
Door op LinkedIn een bericht of een artikel te plaatsen, krijg je meer zichtbaarheid. En die zichtbaarheid kan zich erin uiten dat mensen met jou willen linken. Dat is een Win-Win situatie! 

Hoe plaats je een bericht op je LinkedIn tijdlijn?

Nadat je bent ingelogd op LinkedIn, zie je je tijdlijn. 

  1. klik in het midden op het schrijfvlak waar nu staat: “Deel een artikel, foto, video of idee.”
  2. schrijf hierin een kort bericht. Door te klikken op het fototoestel of videoteken, kun je een foto of video toevoegen.
  3. bepaal voor wie je dit bericht wil plaatsen. (ik adviseer voor een algemeen bericht: Openbaar) 
  4. klik op Plaatsen en je bericht komt op je tijdlijn. 

 

Hoe plaats je je blog op je LinkedIn profiel?

Je bent nog steeds ingelogd en je klikt op Artikel schrijven. Er opent zich een nieuw venster waarin je jouw blog kunt plaatsen. 

  1. Dit werkt als de functies in een Worddocument. Bij het eerste blokje “Normaal” kun je ook kiezen voor Kop1 en kop2 om structuur in je blog aan te brengen. 
  2. De ” gebruik je om een quote of citaat los te maken van de normale tekst. En het teken erachter, gebruik je om een link te maken. 
  3. Hier kun je een afbeelding oftewel de omslagfoto plaatsen.  
  4. Hier plaats je je aantrekkelijke, opvallende titel van je blog.
  5. Het schrijven van je blog doe je in het vak eronder. 
  6. Om je blog interessant te maken, kun je foto’s of video’s toevoegen. Door op de foto te klikken kun je beslissen hoe te tekst erom heen gaat lopen.  

Waar kun je dit allemaal terugzien op LinkedIn? 

Ga dan naar je profiel, scroll iets naar beneden totdat je Uw artikelen en activiteit ziet staan.

Rechts staan je korte berichten. 
En Links staan je blogs. 

En… wanneer zie ik jouw blog op LinkedIn verschijnen? 

Mail me gerust! 

Op jouw Online Kracht! 

Josine 

== 
☑ Begrijp je bovenstaand verhaal, echter heb je geen idee hoe je dit zelf kunt uitvoeren? 
☑ Heb je behoefte aan hulp om te weten hoe jij jezelf en je bedrijf online zichtbaar kunt maken? 

Geef je dan op voor een PEPtalk met mij.

Ik heb meerdere klanten die ik leer hoe ze hun eigen (online) zichtbaarheid naar een hoger niveau kunnen tillen. Hoe ze vol zelfvertrouwen online actief kunnen zijn. 
En daarvoor hoef je echt niet dagelijks alle social media kanalen af te struinen. Je doet dit geheel op jouw eigen tempo en op jouw eigen manier. 
In een traject van 6 maanden leer je hoe jij op zelfstandige basis je eigen bedrijf online zichtbaar maakt. 
Vraag ernaar! Of lees hier meer over Master Your Online Flow.
 
Gaat het allemaal te snel, geef je dan op voor een gratis PEPtalk: Meld je hier aan.

Tot binnenkort! 

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required