Bloggen_ 16 Toptips van de Experts (1)

16 Toptips over bloggen: van de experts voor beginners

13 februari, 2018 , In: Bloggen, Doelgroep , With: 4 Comments
0

Wie nog niet blogt, heeft het idee dat het heel moeilijk kan zijn.
Wie wel al blogt weet hoe uitdagend bloggen soms kan zijn.
Daarbij is er niet echt één manier die de juiste is. Het is vaak de mix. De mix van jezelf, van je branche en van onderstaande tips.

Deze keer heb ik mijn oor eens te luister gelegd bij andere succesvolle bloggers. Lees wat zij zeggen over bloggen, bloggen en nog eens bloggen… en nee, het is zeker niet alleen voor beginners. Het is voor iedereen die beter wil worden in bloggen.

16 Toptips over bloggen, van de experts:

1. Krijg ideeën van je publiek

Maak blogberichten die de meest interessante vragen beantwoorden van mensen met wie je op sociale media in contact bent.
blogging advice - dave_larson
Dave Larson, oprichter van @tweetsmarter

Dit kan een geweldige manier zijn om ideeën te verzamelen over onderwerpen waar mensen het liefst over zouden willen lezen, waardoor jouw blog kan groeien! Een van de beste manieren waarop ik dit in actie heb gezien, is door blogcommentaren of tweets. Bijvoorbeeld hier bij FastCompany vroegen veel mensen om een ​​functie met meer vrouwelijke ondernemers:

2. Begrijp je publiek

Begrijp je publiek beter dan zij zichzelf begrijpen. Het vergt veel vooraf onderzoek, en betekent vaak dat je zelf als hun moet gaan denken, maar het loont zeker.
blogging advice - brian-clark
Brian Clark, founder and CEO, Copyblogger

Als je je publiek beter begrijpt, heb je een beter idee voor de inhoud van je blogs, en dat is een goed begin als je blogberichten gaat schrijven.

Een geweldige techniek om dit te doen, is door simpelweg een boeiende, uitdagende vraag of quote op Twitter, Facebook, Instagram of LinkedIn te plaatsen. Als mensen er goed op reageren – door bv. veel likes te geven, dan is dit waarschijnlijk een goed onderwerp om over te schrijven.

3. Schrijf eerst voor jezelf

Schrijf eerst en vooral voor jezelf. Negeer het feit dat iemand anders zal lezen wat je schrijft; concentreer je gewoon op je eigen gedachten, ideeën, meningen en zoek uit hoe je die kunt verwoorden. Schrijf het en ze zullen komen.
blogging advice - Adii-Pienaar
Adii Pienaar
, founder of PublicBeta

Adii’s ervaring om voor zichzelf te schrijven heeft in de eerste plaats een verschil gemaakt voor zijn blog op manieren die hij niet had verwacht:

“Ja, omdat ik voor mezelf heb geschreven, heb ik gemerkt dat ik meer schrijf en dat ik vaker publiceer. Ik denk echter dat de belangrijkste reden hiervoor is dat ik niet beslis of ik iets publiceer op basis van de reactie die het bericht zal ontvangen binnen mijn publiek; in plaats daarvan als ik iets wil publiceren, doe ik dat… voor mezelf.

4. Bouw aan je e-maillijst

Begin vanaf dag één met het bouwen van je e-maillijst. Zelfs als je niet van plan bent iets te verkopen, kun je met een e-maillijst je nieuwe content rechtstreeks aan je publiek promoten zonder je zorgen te hoeven maken over zoekresultaten, ranking of andere online obstakels in communicatie.
blogging advice - kristi-hines
Kristi Hines
, freelance writer and professional blogger

Als je de lezers vraagt ​​om zich aan te melden voor jouw e-maillijst, kun je daarna experimenteren met andere manieren van communiceren. Zoals bijvoorbeeld Willy Franzen, die ontdekte dat hij zijn inschrijvingen met 254% verhoogde toen hij zijn call-to-action veranderde van “schrijf je in voor mijn nieuwsbrief” naar “ontvang vacatures via e-mail”.

5. Hou van je bestaande lezers

Hou van de lezers die je al hebt. Veel bloggers raken behoorlijk geobsedeerd door het vinden van nieuwe lezers en daarbij negeren ze degenen die ze al hebben. Jazeker, probeer nieuwe lezers te vinden, en besteed ook regelmatig tijd aan je huidige lezers (zie ook tip 2). Ook zij kunnen je helpen om je blog te laten groeien.
blogging advice - darren_rowse
Darren Rowse
, founder of ProBlogger

Een blog bestaat uit twee dingen. Eén, gewoon een stukje technologie, een platform. En twee, het is een belofte in de hoofden van de meeste lezers, die verwachten dat de blog werkelijke inhoud moet hebben met enkele elementen van waarde die hypergericht zijn op hun behoeften. Net zoals bij een krant. Lezers kijken niet alleen naar een krant als krantenpapier dat elke ochtend in hun brievenbus wordt afgeleverd. Ze beschouwen het als waardevolle informatie over hun stad, waar ze wonen en de dingen die ze doen.

6. Richt je op het bouwen van een geweldige call-to-action

Ik heb het jarenlang verpest. Ik heb geblogd en geblogd. Sommige van mijn blogs deden het erg goed op plaatsen zoals Hacker News, maar ik had zoveel moeite om terugkerende bezoekers te krijgen. En heel weinig mensen namen de moeite om me te volgen op Twitter.

Vertrouw er niet op dat mensen je op Twitter of Facebook gaan zoeken. Vertrouw er niet op dat ze je contactgegevens zullen vinden.

Maak elke blog af met een soort van call-to-action, bijvoorbeeld om je aan te melden voor een e-maillijst of te volgen op Twitter, Facebook of LinkedIn. Toen ik hiermee begon, verhoogde ik mijn Twitter-volgers onmiddellijk met 335% in de eerste 7 dagen.
blogging advice - nate_kontny
Nate Kontny, founder of Draft

7. Geef dingen weg

Geef gratis inhoud weg die waarde toevoegt aan het leven van mensen ‘totdat het pijn doet’ en zij zullen van je houden en loyale fans worden.

blogging advice - jeff_bullas
Jeff Bullas, blogger and author of Blogging the Smart Way

8. Wees consistent

Consistentie is een van de belangrijkste dingen die bloggers vaak vergeten. Het is veel gemakkelijker om je verkeer te verliezen dan om het op te bouwen, dus zorg ervoor dat je consequent blogt.
blogging advice - neil patel
Neil Patel, founder of KISSmetrics

Een onderzoek gedaan door Hubspot toonde aan dat consistent bloggen leidt tot hogere groeipercentages van abonnees: over een periode van twee maanden voegden bedrijven die regelmatig blogs publiceerden, (=meer dan eens per week) twee keer zo snel abonnees toe dan bedrijven die eenmaal per maand inhoud toevoegden.

9. Geef je kennis weg

Wees niet bang om te laten zien wat je weet. Te veel bloggers weerhouden de goede dingen uit angst voor het weggeven van de “geheime saus.” Er is geen geheime saus in een wereld waar iedereen te allen tijde een supersnelle internettoegang heeft. Vandaag wil je “informatiehapjes” weggeven om “kennismaaltijden” te verkopen.
blogging advice - jay_baer
Jay Baer, author of Youtility

Het is Jay’s advies om de kennis die je hebt te delen, in plaats van bij je te houden voor een regenachtige dag.
Chris Guillebeau volgt dit advies door twee gratis, downloadbare PDF’s aan zijn lezers aan te bieden. Chris doet ook wat Jay noemt: het weggeven van ‘informatiehapjes om kennismaaltijden te verkopen’. Op beide gratis PDF-downloadpagina’s prijst Chris zijn boek aan.

10. Wees trouw aan je stem

Blijf trouw aan jezelf en je stem. Mensen willen geen sites volgen, ze willen echte mensen volgen.
blogging advice - chris_pirillo
Chris Pirillo, founder and CEO, LockerGnome

Een andere blogger die het belang van de stem van de schrijver bepleit, is Jeff Goins. Hij zegt dat de manier waarop je je blog schrijft het belangrijkste is en dat is ook iets wat heel vaak over het hoofd wordt gezien.

Schrijven gaat niet over het kiezen van het juiste onderwerp; het gaat om het vinden van de juiste stem. Waar het om gaat, waar lezers echt mee resoneren, is niet zozeer wat je zegt,en wel HOE je het zegt.

11. Geef het de tijd – en wel hierom

Ben je op zoek naar een korte-termijn ROI (Return-On-Investment) of wil je snel herkenning hebben, ga dan niet bloggen!
Heb je het plan om te investeren voor de langer termijn? Mag het even duren voordat je rendement ziet, ga dan vol voor bloggen! Het web is een grote, lawaaierige plek en je zult verder komen wanneer je bereid bent om over een langere periode meer te investeren dan een ander. Als je het jaren zonder resultaten kunt uithouden en constant leert, herleert en verbetert, kun je iets opmerkelijks bereiken.
blogging advice - rand_fishkin
Rand Fishkin
, CEO of Moz

12. Geef je e-maillijst prioriteit

Als je blogt om je ​​bedrijf neer te zetten, een beweging te maken of om iets te ondersteunen, moet je een e-maillijst maken. Geen mailinglijst is geen optie. Ik beschouw mijn blog niet als mijn community; mijn e-maillijst is mijn community. Zorgen voor deze mensen, voor hen schrijven en hen waarde  leveren, is jouw belangrijkste doel.
blogging advice - james-clear
James Clearentrepreneur, weightlifter and travel photographer

13. Schrijf pakkende koppen

Ongeacht hoe goed je inhoud is, het maakt niets uit, als je geen geweldige kop hebt. Mensen hebben een fractie van een seconde om te beslissen of ze op je bericht gaan klikken en jouw fantastische titel is daarin heel bepalend. De titel is ook essentieel om het gemakkelijk voor mensen te maken om jouw bericht te delen.
blogging advice - dave_kerpen
Dave Kerpenauthor and CEO of Likeable Local

14. Blijf jezelf

Er is niet één specifieke reeks regels om succesvol te zijn in bloggen. Toen ik begon met bloggen, kreeg ik de kans om te leren van ervaren en succesvolle bloggers in de branche. Een van de beste lessen die ik van hen heb geleerd, is om gewoon mezelf te zijn. Ik hoefde niet te “professioneel” te zijn of “grote woorden” te gebruiken om anderen te imponeren. Ik moest gewoon mezelf zijn.

Door mezelf te zijn, vond ik het schrijven en het proces leuker. Ik moest er meer schrijven dan gewoonlijk. Als je kijkt naar de meest succesvolle schrijvers als Seth Godin en Chris Brogan zul je merken dat ook zij het op hun eigen manier doen en daardoor anders en uniek zijn.
blogging advice - aaron-lee
Aaron Lee
, social media manager, entrepreneur and blogger

15. Hou het kort

Dat is de grootste les die ik heb geleerd in mijn afgelopen jaar van bloggen. Houd de leestijd binnen de 1-2 minuten.
blogging advice - derek_sivers
Derek Sivers
, founder of Wood Egg

Het uitzoeken van de beste lengte voor je blogposts kan lastig zijn. Je hebt over het algemeen ongeveer 300 woorden nodig om te worden geïndexeerd door zoekmachines, maar verder is de lengte van je bericht in overeenstemming met wat je denkt dat het beste voelt.

16. Maak het de moeite waard om te refereren – hier is hoe:

Eén ding dat ik altijd probeer te onthouden voordat ik een bericht publiceer, is of iemand deze blog om welke reden dan ook wil “citeren”? Net zoals een  interessant onderzoek geweldig is omdat het je een fascinerende bevinding of idee geeft, vind ik het geweldig leuk wanneer mijn berichten dat ook doen. Dat betekent niet dat elk bericht met onderzoek onderbouwd dient te zijn, maar gewoon dat je ervoor moet zorgen dat elk bericht een originele les of een actueel item bevat, waardoor het ‘citeerbaar’ wordt op internet.
blogging advice - gregory_ciotti
Gregory Ciotti
, marketing strategist at Help Scout

 

Dit waren ze dan: 16 waardevolle tips over bloggen, bloggen en nog eens bloggen.
En terwijl ik deze blog aan het maken was, realiseer ik me ook dat het niet het belangrijkste is om je aan al deze waardevolle tips te houden.
Het aller-allerbelangrijkst is om met bloggen te starten, om te beginnen en het gewoon te doen.

* Wil je ook starten met bloggen?
* Weet je niet waar je moet beginnen?
* Heb je geen idee wat je met bovenstaande tips aanmoet?

Neem dan gerust contact met me op en geef je op voor een Gratis PEPtalk van één uur. Dat kan met een persoonlijk gesprek, telefonisch of per Skype, wat het handigst is.

Ga hiervoor naar mijn website: De Kracht van Online Actief zijn en meld je aan.
Tot binnenkort!

Op jouw Online Kracht!

Josine

ps. welke tip ga jij zeker gebruiken?
Laat je mening achter in onderstaand commentaarbox. Dank je wel!

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    13 schrijf pakkende koppen en 14 blijf jezelf.

    • Monique
    • 1 maart, 2018
    Beantwoorden

    Tip 13 en 15,
    dikke poen, Monique

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required