fbpx
11 tips om aan je ondernemersvertrouwen te bouwen

11 tips om aan je ondernemersvertrouwen te bouwen

19 mei, 2020 , In: Doelgroep, Online communicatie, Online Groei , With: No Comments
0
Vind je het nog steeds moeilijk om online te komen? 
Voel je de druk van de Corona-crisis en heb je geen antwoord hierop? 
 
Om me heen zie en hoor ik nog veel ondernemers met een coachende rol in allerlei vormen, die niet echt in de ondernemers-actie-modus komen.
Waarvoor het nog niet belangrijk lijkt dat ze geld verdienen. Die op de een of andere manier vastlopen in hun eigen straatje en ‘hopen’ dat het wel goed komt. Die misschien bang zijn en daardoor echt niet weten wat hun volgende stap kan zijn. Die twijfelen over wat te doen. Die graag een helpende hand krijgen die hun begeleidt om datgene te doen wat goed voor hun en vooral voor de toekomst van hun business is. 
 
Ik kan je helaas niet vertellen wat je nu kunt doen. 
Dat kun je heel goed zelf. Dit is wat je doet: 
Daarom lieve ondernemer. Kom. Sta op. Kies voor constructieve actie! 
 
11 tips om aan je ondernemersvertrouwen te bouwen
om daardoor de kansen in je business te vergroten. 
 
  1. Neem de tijd om terug te kijken, na te denken en te reflecteren
    Kijk naar vorige jaren. Pak je spullen erbij, je agenda, je facturen en stel jezelf wat vragen.
    Wat werkte goed? Wat zou je anders kunnen doen? Wat geeft je het meeste energie? Wat heeft je uitgeput? Welke lessen heb je geleerd? Hoeveel ben je vooruitgegaan?
    Onderzoek leert ons dat dit een belangrijke manier is om je zelfvertrouwen te vergroten en veerkrachtig te blijven – in plaats van je te concentreren op alle dingen die nog moeten gebeuren, kijk je naar hoe ver je al gekomen bent.
    Beloof me één ding: schrijf je antwoorden op. 
     
  2. Pak voldoende rust
    Thuiswerken is keihard werken. De grens tussen privé en werk wordt onzichtbaar, je bent veel online bezig en je pauzeert minder. Waar je eerder nog naar afspraken toeging, blijf je nu achter je PC zitten om elkaar te ontmoeten. Ik weet niet hoe het met jou zit/ zat, mijn ogen brandden op het einde van de dag. Nu niet meer. 
    Nu plan ik mijn pauzes in. 
    Dat niet alleen, ik beslis ook wat ik doe in mijn pauze.
    Wil ik ff ontspannen, lachen, kletsen, genieten van de zelfgemaakte cake, bloemen in de tuin bewonderen, even naar de vissen kijken of gewoon voor me uit kijken? Soms kies ik voor extra meditatie met een thema. Soms kies ik ervoor om te wandelen. Soms om wat sportoefeningen te doen – die cake mag er ook weer af toch ;-).
    Het liefst op vaste tijden. Want je weet wat vaste tijden met je doen, hè?! Je komt in een ritme en voor je het weet is je lichaam eraan gewend en doet-ie dit automatisch. 
  3. FOCUS
    Op wie? Op wat? 
    Focus op jezelf. Je bent vanuit je coachende rol gewend om je op anderen te richten, om anderen eerst te helpen. Daarmee sta jij achteraan in de rij om door jezelf geholpen te worden. 
    Draai dat om en focus nu op jezelf. Op je eigen bedrijf en je eigen doelen en wensen. 
    Moeilijk? Zeker. 
    Check tip 5, die kan je helpen. 
  4. STOP met vergelijken
    Ik ga nog even door op het focussen. Dat betekent ook dat je stopt met jezelf te vergelijken met anderen. Je kijkt niet naar anderen. Je let niet meer op ze, en ik ga nog verder. Je stopt met ze te volgen op social media, je zegt het nieuwsbrieven abonnement op, je stopt er allemaal mee. 
     
    Je gaat terug naar binnen. Naar jezelf kijken. WAT WIL JIJ? 
    En nee, dat heb je wellicht niet in een middag teruggevonden. Gun jezelf tijd om het te vinden en het daarna te gronden.
    Maak het stevig voor jezelf.
    Maak het sterk. 
    En lees tip 6. 
  5. Stel jezelf een aantal belangrijke vragen
    In de tijd voor Corona kon je jezelf veel afleiden. Je klanten, je afspraken, het druk zijn. Het leidde je allemaal af van belangrijke zaken waar je nu wel mee bezig kunt zijn. En misschien wel ‘moet’ zijn omdat je zelf door wil. Ik heb een aantal belangrijke zakelijke vragen om aan jezelf te stellen
    – Vind ik de dingen die ik doe, nog wel leuk? 
    – Heb ik de juiste mensen om mij heen? 
    – Doe ik nog de juiste dingen? 
    – Hoe wil ik door deze crisis heenkomen?
    – Hoe wil ik dat het met mij is na deze crisis?
    – Welke zaken kan ik nu anders doen? 
    Dit zijn trouwens ook vragen om mee te nemen in je dagelijkse meditatie

  6. Zoek hulp 
    Niet zomaar hulp. Denk na en kom erachter welke hulp je op dit moment kunt gebruiken. 
    > Is dat de hulp van een wandeling en een gesprek met een goede vriendin? 
    > Is dat de hulp van iemand die met je meedenkt hoe jij een aanpassing in je bedrijf kunt maken? 
    > Wil je iemand die jou aan je planning/ structuur houdt? 
    Welke soorten hulp heb jij op dit moment nodig en wie kan jou daar het beste bij helpen? Luister goed naar je eigen antwoord

  7. Verhelder je boodschap
    Besteed tijd aan je huidige zakelijke boodschap. Wat is je boodschap voor de wereld en klopt dit nog?
    >> Maak het voor jezelf super helder voor wie je wil werken en hoe je hun het allerbeste kunt helpen. 
    Geen makkelijke opdracht. Wel een opdracht die jou helpt om terug te komen in jezelf, in de reden waarom je deze coachende rol op je genomen hebt en wie je op het oog had om goed te kunnen helpen. 
  8. Maak een mini-aanbod
    Een ieniemini kleine, fijne cursus, training, workshop of hoe je het ook noemen wil, voor je huidige klanten.
    Denk aan je klanten. Wat hebben ze NU nodig van jou? Wat kunnen ze heel goed gebruiken en direct toepassen?
    Wees specifiek in je onderwerp: “In 30 minuten minder stress”, mini gezinssurvival coachingsspel,  bedenk het maar. 
    Kun je niets bedenken? Kijk nog eens terug op intake formulieren. Waarom kwamen ze naar jou toe voor hulp? 
    Of ga meteen door naar tip 9.
  9. Stuur een enquête naar je doelgroep
    Gebruik Google Forms, SurveyMonkey of Typeform. Ik gebruik zelf vaak Google Forms doch kwam laatst op de website van Typeform en WOW, wat een gave enquêtes kun je daar maken! 
    Ontdek wat je doelgroep wil horen van je (dat is dan iets wat je ze kunt geven), wat hun top problemen op dit moment zijn (die kun je vervolgens voor ze oplossen) of wat ze het liefst nu willen leren (en dat leer jij ze dan). 
    Enquêtes zijn niet alleen super waardevol vanwege de antwoorden die je krijgt, het is ook nog eens zo dat je weer in contact komt met een heleboel mensen. 
    Beloof jezelf dat je 30-50 ingevulde enquêtes wil terug ontvangen. 
  10. Experimenteer met je content
    Schrijf je normaal gesproken een blog? Kijk eens of je deze nu als video kunt opnemen. Of als geluidsopname. Er zijn mensen die liever luisteren dan lezen, die liever naar iets kijken dan luisteren. En voor jou een goede manier om eens te ervaren of je dit bevalt. 
    En je hoeft er geen extra dingen voor aan te schaffen, kan allemaal met je mobiel. Wat een wonderapparaat, toch 😉 
  11. Maak opnieuw verbinding met voormalige klanten
    Stuur voormalige klanten een cadeau. Zoals een checklist met coachingsvragen die hun helpt na te denken over hun voortgang sinds de laatste sessie met jou. Misschien kun je ze daarna zelfs een gratis 30 minuten telefonische coaching aanbieden? Je weet nooit welke andere mooie dingen hieruit kunnen komen. 

Kun je hier iets mee? 
Heb ik je op weg kunnen helpen naar een volgende fase? 

Laat het me weten in de comments. 

Gratis PEPtalk Josine van de Nobelen

Snap je wat ik zeg, doch heb je er moeite mee om het voor elkaar te krijgen? 

Vraag dan geheel vrijblijvend een Gratis PEPtalk aan. 
Telefonisch of via Zoom praten we 30 minuten over je bedrijf en dat waar je tegenaan loopt. 

Tot binnenkort! 

 

Josine

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Gratis eBook: 11 zaken die je per direct moet aanpassen voor een Sexy* LinkedIn profiel