fbpx
201908 - 10 dingen waar je op LinkedIn geen tijd aan wil verspillen (1)

10 dingen waar je op LinkedIn geen tijd aan wil verspillen

20 augustus, 2019 , In: Doelgroep, LinkedIn, Online communicatie, Online Groei , With: No Comments
0

Social media kost veel tijd. Dat staat. 
Er is geen wondermiddel waardoor het sneller gaat, je minder hoeft te doen en meteen succesvol ermee bent. 
Helaas. 

Een goede (online) marketing campagne bepalen, inplannen en uitvoeren kost een flinke dosis inspanning, creativiteit en gewoon tijd. 
En tijd is iets waar we niet genoeg van hebben. 
Daar willen we zuinig op zijn en op een goede manier besteden. 

En dat geldt zeker ook voor je tijd op LinkedIn. 
Daarom vandaag:

10 dingen waar je op LinkedIn geen tijd aan wil verspillen

1. Berichten op je tijdlijn zien, die je irriteren.

Je kent het vast.
Mensen in je online netwerk waar je sowieso al niet zo’n klik mee hebt, die dan nu ook nog steeds op je tijdlijn voorbij komen. 
In een eerder blog sprak ik al over Wie is er in jouw kamer?  Wie laat je toe in je leven, privé en zakelijk.
En ook offline en online.
Wie laat je toe op je tijdlijn, wie geef je toestemming om jou te irriteren, te ergeren en een slecht moment te bezorgen? 

Dit is gelukkig vrij snel op te lossen. 
Komt zo’n bericht voorbij, klik dan op de drie … puntjes rechtsboven en je ziet onderstaande pop-up.

Hier kun je kiezen wat je met dit bericht wil doen. 
En in dit geval kies je voor de derde optie: Wim (zeer willekeurige naam, uiteraard) niet meer volgen. 

Zoals je kunt lezen, behoud je dan wel de connectie, je krijgt gewoon geen bijdragen meer te zien. 

Bij Facebook werkt dit exact hetzelfde: door te klikken op de drie puntjes … rechts boven in een bericht, krijg je ook een pop-up waar je kunt kiezen om deze persoon niet meer te volgen.

2. Gelinkt zijn met mensen waarmee je niet gelinkt wil zijn

Want je kunt, zoals in tip 1, de bijdragen op stil zetten. 
Je kunt er ook voor beslissen om mensen helemaal uit je online netwerk te gooien. 
Daar heeft niemand last van, niemand voelt dat en bijna niemand merkt dat. 

Om iemand te ‘ontlinken’ ga je op LinkedIn naar: Mijn netwerk
Linksboven klik je op: connecties.

En hier is je hele lijst met mensen die met jou gelinkt zijn. Achter de naam staat: Bericht en wederom die drie puntjes … . Klik op de drie puntjes en dan zie je daar staan: Connectie verwijderen

Niemand krijgt er bericht van. 
Niemand weet wie het is die zich afgemeld heeft. 

===
Op dit moment heb ik rond de 2.900 connecties op LinkedIn. En omdat het zo’n rond getal is, vallen dingen op. Twee weken geleden had ik 2.903 connecties en een week geleden waren het er 2.898. Vijf mensen die op de knop: Connectie verwijderen hadden geklikt. En dat is ook maar goed ook. Net zo goed als het voor mij / jou geen zin heeft om mensen te volgen waar je geen interesse in hebt, geldt dat uiteraard andersom ook. Wie die mensen zijn, dat kun je niet zien. 
===

3. Te veel tijd op LinkedIn spenderen

Bepaal wat je wil doen op LinkedIn.
Bepaal wie je wil ontmoeten.
Bepaal hoe lang je wil zoeken. 
Schrijf het op. 
Zet je timer. 

Heb je dan nog tijd over, ga je scrollen en een paar dingen lezen, liken en op reageren.

4. Je CV copy-pasten op LinkedIn 

Ben je toe aan die nieuwe carrièrestap, gebruik LinkedIn dan als jouw persoonlijke reclamezuil.
Zorg dat het anders is als je CV. Opvallender, pakkend, helder en anders dan je CV. Zodat wanneer je solliciteert op die managersfunctie en je je CV meestuurt dat je hier jezelf belicht op een andere manier.
Natuurlijk dient het wel te kloppen. 

5. Jezelf vergelijken met anderen

Er zullen altijd mensen zijn (dus ook op LinkedIn) die beter zijn of lijken in wat ze doen dan jij.
Kijk er dan goed naar en gebruik deze mensen als inspiratiebron.
Bepaal voor jezelf wat je zo goed aan ze vindt, wat je raakt en bekijk hoe je dit voor jezelf, je eigen bedrijf en je doelgroep kunt doen. 
Je kunt uiteraard ook linken met deze mensen en vragen hoe zij het doen, waar zij hun inspiratie vandaan halen en leer er dan van. 

6. Bang zijn om het verkeerde te doen 

Failforward, fouten maken om daarmee ontzettend te groeien. 
Ik maak nog elke dag fouten op LinkedIn, klik op de verkeerde knoppen of ik kan gewoon iets niet meer vinden wat ik gisteren in één keer te pakken had.
Ook krijg ik regelmatig van een vaste lezer een bericht dat ik ergens een taalfout in heb staan. 
Of plaats ik een bericht waar iemand – in mijn ogen – negatief op reageert, waardoor ik me vervelend voel. 
Of publiceer ik een blog waar niemand op reageert, die niemand liket… en ik dan maar aanneem dat het een stomme blog is. 
Of dat ik besluit om iemand niet meer te volgen op mijn tijdlijn (tip 1) en dat deze persoon mij vraagt of ik blogs van hem/ haar wil liken… als ze me aanspreken… 

Het gebeurt. 
En het beste is om er niet/ niet te lang mee te zitten en dan is het weer, hop – big smile op je face en door met de dag. 

7. Zorgen maken dat je met onbekenden linkt

Elke dag komen we tientallen onbekende mensen tegen. In de supermarkt, via je (net)werk, onderwerg. Je kent niet iedereen. 
Toch houdt je dit niet tegen om een praatje te maken met vreemden. 
Om te ontdekken of jij diegene aardig vindt, of jullie gemeenschappelijke interesse hebben. 
Niets groots, gewoon even contact maken. 
En zo geldt dat op LinkedIn ook. 
Als je denkt, dit lijkt me wel oké, link dan met ze. En bevalt het niet… lees dan tip 2 nog even ;-). 

8. Artikelen voorbij zien komen die je niet interessant vindt

Kies wat je wil lezen. 
Stel je hebt net een onderwerp op de radio gehoord, gisteren op TV gezien of in een tijdschrift gelezen wat je super interessant vindt. 
Je wil weten wie binnen jouw netwerk daar iets mee doet. Of dat je je netwerk kunt uitbreiden met iemand die daar iets mee doet. 

Je kunt tegenwoordig ook op content zoeken bij LinkedIn.
Bovenin het zoekvenster type je het onderwerp waar je meer over wil weten. (klik op Enter) 
En klik vervolgens op Content en daar komen allerlei artikelen aan je voorbij. 
Is het artikel interessant, dan kun je verder om te kijken of je een connectie met de schrijver wil maken… en dat hoort dan eigenlijk weer bij mijn vorige blog waarbij ik uitleg hoe je PRO-actief kunt linken

Wees wel voorzichtig… dit kan heel veel tijd van je in beslag nemen 😉 
Zet ff je timer. 

9. Wachten op de juiste tijd om iets live te zetten

Natuurlijk is het belangrijk om content te plaatsen op het moment dat er ook mensen online zijn.
Dus midden in de nacht kan een moment zijn waarop je dit niet wil doen – tenzij jouw doelgroep natuurlijk nachtmensen zijn. 
Er is geen algemene perfecte tijd om iets live te zetten. 
De juiste tijd waarop je iets live zet, is de tijd waarop jij denkt/ weet dat jouw potentiële klant online is en dit gaat lezen. 
En dan nog. 
Mensen hebben altijd en constant toegang tot internet en dus LinkedIn. 
90% van de mensen hebben notificaties aanstaan. 
Dus als je iets plaatst… zien ze het. 
Of niet. 
Het is geen reden om niets te plaatsen. 

10. Ontevreden zijn over je posts

Mensen op LinkedIn bewegen als introverte mensen. Ze liken niet zomaar alles. 
Dat wil niet zeggen dat ze het niet goed vinden. 
Ze lezen het en liken het niet. 
Jouw bericht kan heel goed zijn, kan hun geraakt hebben en dat zul je misschien nooit te weten komen. 
Blijf geloven erin dat de content die jij deelt, geschikt is voor jouw doelgroep en hou vol. 

===
Toen ik in juli 2015 begon met elke dag een quote op LinkedIn te plaatsen, kreeg ik de eerste drie maanden geen enkele like. Ik was de wanhoop nabij! Het enige wat mijn man zei, was: “Doorgaan!” En dat heb ik gedaan. In december 2017 kreeg ik een kerstkaart van een voor mij onbekende man. Hij bedankte me voor alle aanmoedigende berichten die hij het afgelopen jaar had mogen lezen. Deze persoon was niet met mij gelinkt en had nog nooit een bericht van mij geliket. 
Ik wil maar zeggen. 
===

Met welke tip ga jij direct aan de slag? 

Laat het ons weten door een comment te geven. Dank je wel! 

Leer hoe jij LinkedIn voor jezelf kunt inzetten en kom ook naar de Introductieworkshop voor LinkedIn: Ontdek de Kracht van LinkedIn, voor jou!
Ontdek wat jij allemaal kunt doen om nu eindelijk die stap naar LinkedIn te zetten.

Jouw investering
Drie uur van je tijd, € 50,- (ex btw) en een ritje naar Mestreech. 

Je kunt kiezen tussen:
– vrijdag 11 oktober 2019
– vrijdag 1 november 2019
– woensdag 20 november 2019. 

Lees meer en meld je hier direct aan… 

===

Leave a Comment

There are no comments yet. Be the first to comment.

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required