11 redenen waarom jij geen nieuwsbrief uitstuurt (1)

11 redenen waarom jij geen nieuwsbrief verstuurt!

0

Ik verbaas me er elke keer weer over.
Mensen met een eigen praktijk, met betalende klanten, met geïnteresseerde potentiële klanten die tegen mij zeggen: “Ik ga dus echt geen nieuwsbrief uitsturen!”
Wat is hier aan de hand?

Een deel van mijn (potentiële) klanten wil geen nieuwsbrief versturen.
Wil jij het ook echt niet?

Kijk dan even of jouw reden hieronder erbij staat!

1. Je bent bang om iets van jezelf bloot te geven
Je bent bang dat mensen je opeens leren kennen door hetgeen je schrijft.
Meestal kennen mensen je al.  Ze weten wie je bent, hoe je bent. Meestal schrik je van jezelf, de ander schrikt niet zo gauw van je. Ze zullen eerder heel blij zijn met hetgeen je deelt.

2. Je vindt het eng om je kennis te delen
Want stel je voor dat datgene wat je zegt, niet klopt volgens iemand anders…
Met jouw kennis heb je al klanten geholpen, ze zijn door jouw opmerkingen een beter leven gaan leven. Wat jij zegt, doet er voor hun toe.

3. Je denkt dat je niet kunt schrijven
Klopt!…Je hebt ook nog nooit een e-mail naar iemand geschreven, of een brief of kaart naar iemand verstuurd. Dus ja, het is waar: jij kunt niet schrijven… 😉
Doe het nu eens gewoon. Schrijf zoals je praat. Begin en oordeel niet zo hard over jezelf.

4. Je wil niemand iets opdringen of verkopen
Met een nieuwsbrief kun je ervoor kiezen om iets te verkopen, het hoeft niet.
Je kunt ook gewoon verhalen vertellen of tips geven, toch?! Door positieve dingen te schrijven en adviezen te geven, kun je anderen hun leven verrijken. Dat is toch prachtig!

5. Je weet niet wat je moet vertellen
Elke dag vertel je je klanten iets. Elke dag luister je naar je klanten. Dat zijn allemaal dingen waarover je kunt schrijven, zonder persoonlijke verhalen te schrijven.

Content-TIP!
 Pak een leeg vel A4 papier.
 Verdeel het in 6 vakken.
 Zet de maanden van het komend half jaar in de vakken. 
 Brainstorm 5 minuten per vak/ maand over items die jij kunt 
 vertellen. 
 Combineer de maanden, seizoenen met jouw vakgebied. 
 Schrijf je ideën op in elk vak. Je start is gemaakt ;-)

6. Je denkt dat je het niet volhoud
Klopt ook! Als jij tegen jezelf zegt: ik ga dat niet volhouden, dan lukt je dat ook!
Zeg je: ik hou dit vol! Dan kun je jezelf helpen door herinneringen in je agenda te zetten, tijd vrij te maken om inhoud voor je nieuwsbrief te verzamelen en wellicht afspreken met iemand, dat deze je helpt om het ook echt te doen.

7. Je hebt maar weinig inschrijvingen op je nieuwsbrief
Nou en! Ik heb een klant die maar 44 inschrijvingen heeft op zijn nieuwsbrief en voor deze 44 mensen is mijn klant met zijn e-mails heel belangrijk. Hij deelt hierin hoe ze hun bedrijf kunnen voeren, hoe ze betere mensen kunnen worden en hoe ze succesvoller kunnen zijn. Elke keer als deze mensen mijn klant zien, zeggen ze hem hoe waardevol ze zijn nieuwsbrieven vinden. Quality over quantity.

8. Je vindt de nieuwsbrieven van anderen vervelend
Dat komt omdat je geen interesse hebt in het onderwerp, je voelt je niet aangetrokken tot de schrijver/ schrijfster of tot de schrijfstijl. Die nieuwsbrief past niet bij wat jij wil. En dit kan natuurlijk ook bij jouw nieuwsbrief gebeuren. Geen probleem!

9. Je durft eigenlijk niet 
Dit snap ik. Deze drempel kan moeilijk zijn, en is zeker te doen. Wat helpt tegen onzekerheid is het gewoon te doen, in actie komen. Denk er eens over na wat voor nieuwsbrief je zou willen sturen. Schrijf vervolgens je ideën op  en maak dan een lijst met alle acties die je moet doen. En daarna werk je steeds aan een actie. Voor je het weet, zit je er helemaal in en is je nieuwsbrief onderweg!

10. Je weet niet tegen wie je moet praten
Wil jij iedereen helpen? Wil jij alle problemen oplossen? Tja, dan is het moeilijk om tegen iemand specifiek te praten en dan kan het moeilijk zijn om inhoud voor je nieuwsbrief te bedenken. Praten tegen je doelgroep, helpt jou met communiceren. Dus bedenk waar deze mensen last van hebben, wat jij kunt oplossen. Schrijf deze lijst op en je hebt onderwerpen om in je nieuwsbrief te zetten.

11 . Je  weet niet hoe het werkt
Daar heb ik een oplossing voor :-)! Ik heb namelijk een hele eenvoudige Online Mailchimp Training die je in je eigen tijd en op je eigen tempo kunt volgen. Ik neem je bij de hand en als je alles op dezelfde volgorde doet als in de online training staat, dan heb jij binnen een halve dag een nieuwsbrief van het programma Mailchimp.
Het technische deel van online training duurt ongeveer 4 uur en je bekijkt deze wanneer je wil en op je eigen tempo. Bekijk hier het aanbod: Online Mailchimp Training.

Zeg me, wat is jouw reden om het niet te doen?
Ik hoor ook graag van je als ik nog een reden vergeten ben!
Reageer alsjeblieft in het commentaarveld hieronder. Dank je voor je reactie! 

Op jouw Online Kracht!

Josine

Leave a Comment

  1. Beantwoorden

    Ik word gek van de nieuwsbrieven van anderen, als ik me erin ga begeven duurt het nog wel even…..vluchtig veel interesses dus te volle mailbox….jij blijft (nog) 😀

  2. Beantwoorden

    Leuke tips Josinne én herkenbaar. E-mailmarketing is nog steeds ontzettend krachtig dus een terechte aanrader om er mee aan de slag te gaan!

  3. Mensen krijgen al zo’n overload aan informatie. Daarom twijfel ik om daar nog meer aan toe te voegen.

    • Dank voor je reactie, Ingrid!
      Overload aan informatie gaat meestal over informatie die er voor jou (of voor jouw lezer) niet toe doet.
      Wanneer iemand echt interesse heeft in jouw onderwerp is het geen overload. Dan is het precies die informatie die iemand nodig heeft.
      Groet! Josine

PEPtalk

Schrijf je in voor de PEPtalk en ontvang het eBook: Met deze 7 fouten word je zeker niet online zichtbaar

* indicates required
%d bloggers liken dit: